Wat hebben het Managen van Innovatie, het Japanse Kaizen & het IiP-Model met elkaar gemeen? RENDEMENT!

In hun boek Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organization Change besteden de professoren Joe Tidd & John Bessant ook aandacht aan de Japanse Kwaliteits Cirkel Kaizen, begrijpelijk als het gaat om innovatie,en komen er zelfs resultaten van het IiP-Model voorbij!

Op pg. 485 van het boek halen ze onderzoek aan dat aantoont wat het een organisatie oplevert zodra je aandacht besteedt aan een Kwaliteits Cirkel zoals het Investors in People Model. Waarbij IiP, volgens de auteurs, het (extra) voordeel heeft dat hierbij duidelijk de medewerkers betrokken zijn.Gloeilampje Medewerkers die, met hun kennis, kunde& competenties, aan de basis staan van zoveel innovaties (nb; misschien wel alle…).

performance of IiP oct 09

Resultaten mét IiP zijn opmerkelijk:

  • de RRC of Return on Capital is bij een Investor in People 77% hoger dan bij een reguliere organisatie,
  • de omzet per medewerker is 33% hoger,
  • de winst per medewerker is 76% hoger.

Verbijsterend dat er hier toch nog maar zo weinig organisaties een Investor in People zijn, zou dat nu nog lang duren?

Lees ook De (Lerende) Organisatie zien als een Systeem.

&: De Nieuwe Aanpak en de Werkwijze van het Investors in People Model in beeld, waarin je ziet dat het IiP-Model opereert a.h.v. dezelfde continue ontwikkelcyclus.

Kaizen, een natuurfilosofie.

Toelichting: Winter (de natuur herstelt zich, ‘evalueert’), Lente (de natuur komt weer op), Zomer (de natuur komt, opnieuw, tot bloei), Herfst (de natuur breekt zich, deels, af op zoek naar ‘verbeterpunten’).

Kort samengevat zijn de KAIZEN principes

  • Teamwork
  • Personal discipline
  • Improved morale
  • Quality circles
  • Suggestions for improvement

Ofwel: Plannen, Uitvoeren, Beoordelen met als basis het wezenlijke element Commitment ( &  de natuur, die is zeker gecommitteerd ;-))

Een mooie toelichting op KAIZEN lees je op een speciale pagina van JAPAN TOBACCO International. Overigens is JTI een werkgever die op meerdere locaties wereldwijd de accreditatie als ‘Investor in People’ heeft behaald.

KAIZEN, PDCA, de IiP Cyclus en business transformation in beeld:

Bron: :Lessons in Lean

Bron: :Lessons in Lean

Dit is dan het resultaat voor het IiP Model ‘stand alone’.

de IiP-Standaard

de IiP-Standaard

NB1: zie ook de serie filmpjes m.b.t. Continue Organisatie Ontwikkeling.

NB2: weet je KAIZEN nu te combineren met Appreciative Inquiry ofwel resultaten beoordelen op basis van de principes/vragen ‘Wat gaat er Goed? Wat kan er Beter?’ (er gaat dus niets Slecht!), dan is het “af”. Voorlopig dus….. 😉

appreciative inquiry

Voor meer info over AI bezoek The Appreciative Inquiry Commons.

 

25 Reacties op “Wat hebben het Managen van Innovatie, het Japanse Kaizen & het IiP-Model met elkaar gemeen? RENDEMENT!

  1. Pingback: De meeste Managers Werken Niet aan Zichzelf…. « Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen.·

  2. Pingback: IiP’s Nieuwe Aanpak c.q. Adviesvaardigheid i.p.v. Verkopen. « Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen.·

  3. Pingback: Succesvolle Veranderen vraagt om een Duidelijke Richting in een Complexe Wereld. | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  4. Pingback: Lerende Organisatie | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  5. Pingback: Nu de Adviessector zelf in de problemen is, geldt dan het: Doctor, heal thyself? - ManagementPro·

  6. Pingback: De (Lerende) Organisatie zien als een Systeem | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  7. Pingback: Met de perikelen bij VUmc vraag je jezelf af hoe men nu tot de beste resultaten komt? (tips) | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  8. Pingback: Commitment draagt bij aan bedrijfsresultaat, waarom wordt dit principe door managers dan toch zo weinig toegepast? - ManagementPro·

  9. Pingback: Onderzoek en Casus: Commitment van medewerkers verhoogt het Bedrijfsresultaat. (wie wil dat niet?) | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

  10. Pingback: Onderzoek: slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken! - ManagementPro·

  11. Pingback: Onderzoek: slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken! | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

  12. Pingback: 50 jaar JFK, kun je dat voorbeeld volgen? - ManagementPro·

  13. Pingback: Investor in People CROON Elektrotechniek: “We zien het rendement.” | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

  14. Pingback: GREINER Model: Organisatie Verandering of Organisatie Ontwikkeling? - ManagementPro·

  15. Pingback: We willen Kwaliteit leveren d.m.v. onze Mensen, daarom zijn we een “Investor in People”. | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

  16. Pingback: Omdat Goede Mensen een Geweldig Bedrijf Maken! De Gids voor de Investors in People Accreditatie en Assessment. | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

  17. Pingback: Economie kent geen Gebrek aan Vaardigheden maar Gebrek aan Investering. - ManagementPro·

  18. Pingback: JAPAN TOBACCO International (JTI) is op meerdere locaties in de wereld een Investor in People (IiP); waarom? | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

  19. Pingback: “Wat echt telt is dat wat je leert als je denkt dat je alles al weet.” ManPro entry Nr. 2000! - ManagementPro·

  20. Pingback: In ’5 Leiderschapslessen in Organisatieverandering voor managers, bestuurders, ondernemers. - ManagementPro·

  21. Pingback: Organisatieverandering: LEAN, SIX SIGMA of KAIZEN? - ManagementPro·

  22. Pingback: De Kans dat je Organisatie de komende 5 jaar Verdwijnt is 1 op 3…… - ManagementPro·

  23. Pingback: Business Case van een Platinum**** Investor in People: BROTHER UK. | Willem E.A.J. Scheepers MBA, Author, Tutor, Investors in people Practitioner & Edut®ainer @ VirtualBusinessConsultant.eu·

  24. Pingback: Van Harte! Cadeaukaart? Nee dank je, doe maar contant....... Over Klantgerichtheid. - ManagementPro·

  25. Pingback: COR Nationale Politie was de Hark ruimschoots Voorbij; over o.m. Planning en Control. - ManagementPro·

Plaats een reactie