Wanna be an Outperformer? Beter willen zijn dan de anderen? 5 TIPS!

Outperformance: the ability of an organisation to achieve results that are consistently better than a chosen peer group.”

Consequent betere resultaten behalen dan je directe concurrenten. Mooi maar hoe realiseer je dat?

  1. Create a Clear Sense of Purpose; zorg voor een kraakheldere (organisatie)doelstelling door antwoord te geven op vragen als: wat doen we? waarom is dat belangrijk? en waarmee onderscheiden we onszelf dan?
  2. Be Clear on what Your Values are; heb de Kernwaarden van je organisatie duidelijk in beeld: waar staan we voor? welk gedrag hoort daarbij? hoe willen we dat de klanten e.a. stakeholders onze organisatie ervaren?
  3. Develop Leaders at Every Level; ontwikkel leiderschap op ieder niveau in de organisatie. Vaak denken we dat het ontwikkelen van leiderschap is voorbehouden aan de top van de organisatie en aan een select groepje dat deelneemt aan een MD programma. Leiderschap dient echter plaats te vinden vanuit het Hart van de organisatie, het vormt de basis voor goed mensenmanagement.
  4. Understand the Engagement and the Allignment of your People; besef wat bijdraagt aan de betrokkenheid en de verbinding van je medewerkers: zorg er voor dat de persoonlijke doelstellingen van de medewerker duidelijk zijn en geef inzicht in de bijdragen die deze persoonlijke doelstellingen leveren aan de doelstelling van de organisatie als geheel.
  5. Invest in Your People; Investeer in je medewerkers door antwoord te geven op vragen als: wat investeren wij in onze medewerkers? hoe helpen wij hen zich te ontwikkelen en te groeien? zijn we instaat het resultaat effectief te meten? en begrijpen we welke resultaten we creëren dankzij deze investeringen?

Aldus, in voorgaande vid., Peter Cheese, CEO van het Britse Chartered Institute for Personnel and Development (CIPD): Invest in Your People. There is no doubt that outperforming organizations properly invest in their people.”

Peter Cheese is één van de sprekers tijdens de ‘Outperformance Roadshows’ die IiPUK momenteel organiseert voor de introductie van de nieuwe, 6e, Investors in People Standaard.

De nieuwe, vernieuwde of (beter nog) continue ontwikkelende IiP standaard is nu mede gebaseerd op het High Performance Organization (HPO) raamwerk van André de Waal: “Een ‘High Performance’-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.”

HPO & IiP levert een interessante combinatie op. In vervolg op deze entry komt er de komende tijd dan ook nog meer informatie én resultaat beschikbaar Lees intussen o.m. deze leaflet.

Kun je c.q. kan je organisatie niet wachten? Mail me: willem@willemscheepers.nl