Prestaties Verbeteren mbv gevalideerde(!) HR Modellen.

Wat is een gevalideerd model, instrument, theorie, hierna samen te vatten onder de naam ‘standaard’?

  • Een standaard is een bewezen manier om iets te doen, iets uit te voeren;
  • Een standaard bevat kennis over en ervaring met de meest effectieve praktijken en het nieuwste denken van experts in het vakgebied;
  • Een standaard kan een zeer effectieve manier zijn om manieren van handelen snel te meten, te verbeteren en de prestaties te vergelijken met anderen;
  • M.b.v. een standaard kun je een accreditatie verkrijgen die uitmuntendheid aantoont op een bepaald gebied of binnen een bedrijfstak;
  • NB; Validatie ‘is het controleren van een waarde of een methode. In feite wordt d.m.v. verificatie of kwalificatie aan de hand van een aantal vooraf opgestelde eisen aangetoond dat het apparaat, systeem of instrument met een grote mate van zekerheid in staat is de bedoelde resultaten op te leveren’. (lang) Niet alle instrumenten die op de markt worden aangeboden zijn gevalideerd, helaas…..

Waarom zou je voor je HR activiteiten een standaard zoals het Investors in People raamwerk hanteren?

Organisaties van alle omvang, van klein tot groot, hanteren standaarden c.q. normen om hun aanpak van het managen van medewerkers te ondersteunen en de resultaten te maximaliseren. Deze standaarden bieden:

  • Kennis. Normen voor het managen van medewerkers bieden toonaangevende kennis en een structuur voor betere praktische toepassingen op het gebied van HR c.q. P&O;
  • Focus. Een op de standaard aanvullend assessment identificeert sterke en zwakke punten, waardoor er een scherpe focus ontstaat op de gebieden die er echt toe doen. Zo is het Investors in People beoordelingsproces of assessment gebaseerd op directe feedback van uw medewerkers. Het is een grondige analyse van de vraag of uw medewerker management praktijken bijdragen leveren, effectief zijn, en waar er mogelijkheden liggen voor continue verbetering en ontwikkeling;
  • Benchmarking. Standaarden worden ontwikkeld in samenwerking met en gebaseerd op de ervaring met de standaard bij toonaangevende organisaties. Toetsing aan de IiP standaard geeft je organisatie een duidelijke maatstaf voor prestaties in vergelijking met de branchegenoten.

Waarom voor zo’n standaard het Investors in People raamwerk te hanteren?

  • Geeft toegang tot het nieuwste management denken (zie bijv. de betrokkenheid van Prof. André de Waal bij de meest recente 6e ‘High Performance’ versie). Investors in People was ’s werelds eerste People Management Standard. Met ruim 25 jaar ervaring, en ruim 56.000 assessments, zijn we de Leiders in het veld. De 6e versie, of 6e generatie, is ontwikkeld in samenwerking met meer dan 1000 organisaties, wereldklasse academici en toonaangevende denkers, om de kenmerken van de organisaties die voortdurend hun prestaties willen verbeteren en hun concurrenten c.q. collega’s willen overtreffen, te definiëren. We hebben negen belangrijke indicatoren geïdentificeerd voor de outperformers en hebben de standaard om hen heen ontworpen;
  • Betrekt je medewerkers bij de ambities van je organisatie. De IiP standaard beoordeelt de context van je organisatie. De ambitie, of kerndoelstelling, van je organisatie vormt het hart van de standaard; de toepassing van de IiP standaard is dan ook maatwerk. Informatie over de betrokkenheid wordt verzameld via een online assessment en interviews met een ad random geselecteerde groep medewerkers. De resultaten van het assessment geven inzicht in de manier waarop je medewerker management praktijken prestaties kunnen verbeteren op de gebieden die relevant zijn voor het realiseren van de ambitie(s) van je organisatie;
  • Verstrekt een routekaart voor continue verbetering. Versterkt wordt het IiP raamwerk d.m.v. een four stage performance model. Dit performance of prestatie model stelt de structuur voor het meten van de huidige situatie tegen de negen IiP indicatoren – variërend in 4 niveaus van ‘ontwikkeld’ tot ‘hoog presterend’ – en zorgt voor een duidelijke routekaart voor continue verbetering;
IIP15 RTS15 2

Bron: investorsinpeople.com

  • Viert je succes. In 75 landen is de Investors in People -accreditatie het kenmerk van een uitstekende organisatie, een werkgever die zich inzet voor hoge prestaties door in de ruime zin van het woord te investeren in mensen. Accreditatie met de IiP standaard biedt de kans om de prestaties van uw medewerkers te vieren.

Hoe haal je het meest uit een standaard?

  • Continue Verbetering;
  • Leg de Lat Hoog;
  • Betrek je Medewerkers;
  • Commitment van de Top.

The Investors in People framework recognises the importance of how each organisation’s unique context affects its strategic choices in people management.” Professor Hope-Hailey, decaan van de University of Bath School of Management. Onder zijn leiding vond de evaluatie van de zesde generatie van de IiP standaard plaats.

Info? willem@willemscheepers.eu

Bron voor de entry Using Standards to Improve Performance, Investors in People International.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s