Hoe Investeren in Medewerkers bijdraagt aan Bedrijfsresultaat; WORFORCE 2020.

Met de opkomst van disruptieve technologieën (zoals autonoom vervoer, 3D printer, kunstmatige intelligentie, robotica), veranderende demografische samenstelling (met als gevolg generatiegericht P-beleid, duurzame inzetbaarheid), en mondiale talentoorlogen’ (voor de millennials is de wereld niet groot), is het geen eenvoudige uitdaging om je toekomstige personeelsbestand op te bouwen. Succesvolle HR strategieën zijn afhankelijk van accurate, genuanceerde inzichten in het samenspel van vele complexe factoren zoals deze.

Bovenstaande was voldoende aanleiding voor OXFORD Economics, mogelijk gemaakt door SAP, om een onderzoek te doen onder de titel WORKFORCE 2020.

Oxford Economics interviewed more than 5,000 HR executives and employees in 27 countries.

Eerst het slechte nieuws:

  • te weinig medewerkers krijgen de kans zichzelf verder te ontwikkelen;
  • werkgevers geven geen prioriteit aan mentorschap: de mogelijkheid voor jongeren om te leren van ervaren collega’s;
  • minder dan 25% van de ondervraagde werkgevers hanteert opleiding en ontwikkeling om talentvolle medewerkers te kunnen behouden.

Uit dit WORKFORCE 2020 onderzoek blijkt ook dat de Hoog Presterende Organisaties over de afgelopen 3 jaar buitengewone financiële resultaten hebben weten te behalen.

Of the executives surveyed, 15% reported above-average revenue growth (vs. 32% below-average) and 14% reported above-average profit-margin growth (vs. 37% below-average).

Wat draagt er aan bij dat deze organisaties HPO zijn, of zoals wij hier zeggen ‘Outperformance‘ realiseren?

  • HPO’s zijn, meer dan anderen, voorbereid op de gevolgen van demografische ontwikkelingen;
  • HPO’s investeren meer, en gericht, in de ontwikkeling van hun medewerkers;
  • het meest interessante verschil is nog dat de meer succesvolle werkgevers hun HR Strategie tot een cruciaal onderdeel hebben gemaakt van de manier waarop zij werken.

Andere interessante uitkomsten:

  • Werving en Selectie, juiste M/V op de juiste plaats, heeft bij de best presterenden de Hoogste Prioriteit;
  • Ontwikkeling van medewerkers vindt plaats met als basis hun (individuele) Sterke Punten (NB; niet proberen, kost wat kost, zwakke punten tot een ‘gemiddeld’ niveau te brengen);
  • HPO’s hebben meer aandacht voor Gezondheid en Welzijn van medewerkers.

Slotconclusie uit het WORKFORCE 2020 onderzoek:

Building the 2020 workforce requires companies to focus on the many changes, opportunities, and risks at hand. In a series of upcoming papers, we will examine several key areas where businesses must take action in order to thrive in the future—and overcome their current struggles:

■■ The Millennial Misunderstanding

There is widespread agreement that the generation entering the workforce is different in key ways—but our research shows that executives do not really understand what those differences are.

■■ What Matters Most at Work

Engagement and loyalty are vital to a successful workforce, yet there is a meaningful gap between the incentives and amenities companies offer and those that employees really want.

■■ The Leadership Cliff

Our research shows that companies are ill-prepared for the leadership challenges of workforce 2020, and are not doing enough to meet future demands.

■■ Bridging the Skills Gap: The Learning Mandate

Successful companies will create a learning culture that captures and perpetuates knowledge while empowering employees—but most have far to go.

‘Betrokkenheid en loyaliteit zijn essentieel voor een succesvolle groep medewerkers.’

‘Succesvolle ondernemingen creëren een leer-cultuur die kennis vasthoudt en continue ontwikkelt en daarmee de medewerkers in staat stelt zichzelf te ontplooien en verantwoordelijkheid te nemen.’

‘Maar de meeste werkgevers hebben nog een lange weg te gaan.’ luidt de slotzin. Mogelijk helpt juist hen het Investors in People Raamwerk. 😉

Bron: Explore Oxford Economics’ new Workforce 2020 research.

Een Reactie op “Hoe Investeren in Medewerkers bijdraagt aan Bedrijfsresultaat; WORFORCE 2020.

  1. Pingback: In de War for Talent zijn Recruiters de Gieren….. - ManagementPro·

Plaats een reactie