Oplossing personele problemen HoReCa: Investor in People accreditatie voor *****Landmark Hotel London

 

Van het ‘eenvoudige’ McDONALD’s tot het prestigieuze 5 sterren The LANDMARK London: ruim 50% van de Britse HoReCa is geaccrediteerd als ‘Investor in People’. Het is daarmee één van de meest succesvolle bedrijfstakken voor de IiP-accreditatie. Na een bezoek aan Schotland schreef ik als één van de eerste entries van dit blog op 070505 ‘Comme l’étoile du Michelin?‘. Wat bleek, ook in Schotland: de accreditatie als IiP-er betekende voor de Britse consument dat het bij deze Horeca gelegenheid v.w.b. bediening én kwaliteit Goed zat!

Naast allerlei ander erkenningen, zoals de Michelin Ster, hangt trots de accreditatie als Investor in People; Ardoe House, Aberdeen.

Naast allerlei ander erkenningen, zoals de Michelin Ster, hangt trots de accreditatie als Investor in People; Ardoe House, Aberdeen.

De accreditatie had voor de HoReCa meer betekenis gekregen dan IiPUK vooraf ooit had kunnen vermoeden. Nu jaren later zijn er meer HoReCa gelegenheden die hun accreditatie als Investor in People met trots dragen ook internationaal, zoals het (al even prestigieuze) Dusit Thani Hotel in Dubai. Lees ook Drie IiP praktijkervaringen (nb; Dubai, UK én NL) uit een opkomende industrie: Toerisme!

Aan deze ervaringen dacht ik op het moment dat ik vanochtend het bericht las in het Brabants Dagblad met de titel: “Restaurants naarstig op zoek naar bedienend personeel”.

Bron: BD.nl

Bron: BD.nl

Met als (begrijpelijke) uitzondering het 3 sterren restaurant De Librije, Thérèse Boer: “Ik merk een opleving. We krijgen veel sollicitaties van jonge, gemotiveerde mensen.”, is het voor de meeste HoReCa bedrijven in Nederland een forse krachtmeting goed personeel te werven en te binden. Dat terwijl de conclusie van de sector juist is “In contact met de gasten is bedienend personeel van onschatbare waarde.”, nog belangrijker dan de chef-in-de-keuken zelfs! Kijk, dat vinden de Britten nu ook.

In voorgaand filmpje hoor & zie je de ervaring van het LANDMARK, klik op de link en je komt bij de bijbehorende entry. De ervaring van McDONALD’s UK gaat zelfs nóg een stapje verder: voor hen is IiP een integraal onderdeel van het Strategisch HRM Beleid; klik op de link voor hun ervaringen.

Dé TIP is hier dan ook aan de Nederlandse HoReCa: als je voor de ingrijpende uitdaging staat van Goed Personeel, overweeg dan je accreditatie als “Investor in People”!

NB: Wat je natuurlijk ook kan doen dat is je bedrijf transformeren in een volledig geautomatiseerde My Order zaak…… 😮

=====

220714

“In 2013 liepen 458 duizend werknemers lichamelijk letsel of geestelijke schade op door een ongeval tijdens het werk. Dat komt overeen met 1 op de 15 werknemers in Nederland. Bijna de helft van de slachtoffers verzuimde hierdoor één dag of langer. De meeste arbeidsongevallen deden zich voor in de horeca.” meldt het CBS vandaag. Het IiP-Model kent, als één van de specificaties, ook een Gezondheid en Welzijn module; een reden te meer om te kiezen voor de accreditatie als Investor in People…..

Overigens: ‘Regering stelt 22 mio beschikbaar voor vitale medewerkers‘, meldde Het FD eerder deze maand. “Het geld is bestemd voor het midden- en kleinbedrijf en middelgrote bedrijven. Ze ontvangen 50% subsidie voor kleinschalige projecten van maximaal €20.000. Het gaat dan om projecten ter bevordering van de gezondheid en vitaliteit van medewerkers, maar ook de interne en externe mobiliteit.”  Daarvoor is ‘iets’ te zeggen: meer vitale medewerkers; toch?

& Het ‘IiP Health and Wellbeing Framework’ helpt je daarbij!

250918

Slechts 1% van de als ‘Investor in People’ geaccrediteerde werkgevers behaalt het ‘Platinum niveau’. Platinum als: je organisaties voldoet aan de principes van ‘High Performance Organisatie’ op de managementtaken Leiden, Faciliteren, Verbeteren en dat continue.

Het prestigieuze *****hotel The Landmark London behaalt dit resultaat: “Following an intensive three-year journey and previous Gold Level accreditation showing a complete commitment to their teams.

Wat aan het succes (zeker) bijdraagt is het gegeven dat 92% van de 350 medewerkers deelnamen aan het afsluitend onderzoek, een onderzoek waarin hun reactie werd gevraagd op de 9 indicatoren van het IiP/HPO Model.

Zo’n hoge score op een medewerker onderzoek is alleen al een compliment waard.

Bron: The Landmark London to be awarded Platinum Level, ‘Investor in People’ Award 2018.

2 Reacties op “Oplossing personele problemen HoReCa: Investor in People accreditatie voor *****Landmark Hotel London

  1. Pingback: 4 Scenario’s Toekomst van Werk en de introductie van BotlR! - ManagementPro·

  2. Pingback: Als je je medewerkers niet ontwikkelt dan blijft er inderdaad weinig anders over dan Reorganiseren. - ManagementPro·

Plaats een reactie