Voor 2022 dient 54% van de Medewerkers te worden Om- of Bijgeschoold.

De contouren van de nieuwe wereld van werk tijdens deze “Vierde Industriële Revolutie” vormen zich snel en zijn daarmee nu al realiteit voor miljoenen werknemers en bedrijven.

De inherente kansen voor economische welvaart, maatschappelijke vooruitgang en individuele bloei in deze ‘nieuwe wereld van werk’ zijn enorm, maar zijn voor een essentieel deel afhankelijk van het vermogen van alle betrokken belanghebbenden om hervormingen in gang te zetten, te zorgen voor een verbetering van onderwijs- en opleidingsstelsels, aanpassing van het arbeidsmarktbeleid, een meer zakelijke benadering voor het ontwikkelen van vaardigheden, aangepaste regelingen voor werkgelegenheid en bestaande sociale contracten.

Het World Economic Forum ziet voldoende aanleiding om een vervolg te geven aan het Future of Jobs rapport uit 2016. Vandaag publiceert het WEF The Future of Jobs 2018. Nieuw aanvullend onderzoek komt tot meer concrete aanbevelingen. Zoals:

Voor 2022 dient 54% van de medewerkers te worden om- of bijgeschoold.

Da’s een forse uitdaging. De aanleiding voor deze binnen een paar jaar ingrijpende om- e/o bijscholing van een belangrijk deel van je medewerkers:

“One of the primary drivers of change identified is the role of emerging technologies, such as artificial intelligence (AI) and automation.” Kunstmatige intelligentie.

De trend van kunstmatige intelligentie, machine leren, robotica, automatisering, disruptieve technologieën, gerelateerd aan de arbeidsmarkt, wordt ook duidelijk als we kijken naar LinkedIn: de vraag naar talent met aan kunstmatige intelligentie e.d. gerelateerde vaardigheden, is op LI tussen 2015 en 2017 met 190% toegenomen.

Forbes.com

2018-09-25

De recente analyse van het World Economic Forum brengt twee gelijktijdige trends aan het licht:

  • de voortdurende toename van technische banen en dito vaardigheden,
  • tegelijkertijd een groei in wat we ‘mensgerichte’ banen en vaardigheden noemen. Dat wil zeggen, de banen die afhankelijk zijn van intrinsiek menselijke kwaliteiten zoals: ethiek, integriteit, empathie, klantgerichtheid.

Over deze menselijke capaciteiten beschikt kunstmatige intelligentie niet, of beter gezegd: nog niet……

In 2025 is mevrouw T.E. Vreeden opnieuw tevreden over haar Ziekenhuis.

Het World Economic Forum stelt feitelijk de om- en bijscholing van al je medewerkers verplicht. Bij dat ‘verplicht stellen’ is het WEF ook nog vrij compleet v.w.b. het scholingadvies:

Tegen 2022 hebben niet minder dan 54% van alle medewerkers een aanzienlijke om- en bijscholing nodig.

Hiervan zal naar verwachting

  • voor ongeveer 35% van je medewerkers een extra training nodig zijn van maximaal zes maanden,
  • 9% van hen vereist een opleiding van zes tot twaalf maanden,
  • terwijl voor 10% een aanvullende vaardigheidstraining van meer dan een jaar vereist.

Vaardigheden blijven zich continue ontwikkelen en omvatten tegen 2022 o.m. analytisch denken en innovatief handelen, m.b.v. actief leer- en ontwikkelstrategieën.

Een sterk stijgend belang van vaardigheden zoals technologieontwerp en programmering, benadrukt de groeiende vraag naar verschillende vormen van technologische competentie geïdentificeerd door werkgevers die voor dit rapport zijn ondervraagd.

Bekwaamheid in nieuwe technologieën vormt echter slechts een deel van de in 2022 vereiste vaardigheden.

‘Menselijke’ vaardigheden zoals creativiteit, originaliteit en initiatief nemen, kritisch denken, overtuigen en onderhandelen, zullen tegelijkertijd hun waarde behouden en vergroten, net zoals aandacht voor detail, veerkracht, flexibiliteit en complexe probleemoplossing.

De vraag bij talent naar emotionele intelligentie, leiderschap en sociale beïnvloeding, evenals een servicegerichte oriëntatie, zullen ook een grote stijging kennen ten opzichte van de huidige aandacht voor deze vaardigheden bij werkgevers.

De bij dit onderzoek betrokken werkgevers* zien 3 strategieën om deze verplichting c.q. uitdaging op te pakken:

  1. aannemen van nieuw vast personeel dat over vaardigheden bezit die relevant zijn voor nieuwe technologie;
  2. trachten de werktaken te automatiseren;
  3. en ‘last but not least’ omscholing van bestaande werknemers.

M.b.t. de 1e strategie is het de vraag of de arbeidsmarkt over zoveel beschikbaar talent beschikt? (het antwoord is nee; zie ook LI). M.b.t. de 2e strategie is het de vraag of het management voor e.d. implementatie al zover is? (volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid is het antwoord daarop voor ons land: nee).

‘Blijft over’: de 3e strategie……

Proactief continue investeren in je medewerkers, als geen ander weet ik hoe lastig dit (b)lijkt te zijn voor veruit de meeste werkgevers. Toch houd ik hoop en daarom is mijn TIP: als je dan toch, genoodzaakt op niet, investeert in je medewerkers, investeer dan in hen én in je organisatie volgens de principes van de High Performance Organisatie. Ook na 2022 kun je daarvan, en daarmee, nog nut, noodzaak, plezier én continuïteit hebben.

Inspiratie voor deze entry: World Economic Forum: The Future of Jobs Report 2018.

Bankpersoneel krijgt goedgemutste robot als collega‘ meldt Het Financieele Dagblad op 180918, een dag na deze entry.

Rabobank introduceert Furhat, een uit Zweden afkomstige ‘sociaal intelligente robot’ die levensecht kan reageren op wat mensen tegen hem zeggen. Furhat is daarmee een mooi voorbeeld van de manier waarop kunstmatige intelligentie, robotica, disruptieve technologieën, menselijke arbeid kunnen ondersteunen. Het initiatief sluit ook aan bij het door WEF voorgestelde Actieplan.

Opmerkelijk is echter de 1e taak die Rabo aan Furhat heeft gegeven namelijk het oefenen van de Rabo medewerkers met het voeren van slecht nieuws gesprekken: het opzeggen van een financiering…..

Opzeggen van een financiering is de taak die de meeste bankmedewerkers niet willen, zelfs kunnen, uitvoeren. Dat je daarin wordt getraind is logisch. Mijn ervaring leert echter dat er daarvoor empathie nodig is en laat juist dat een eigenschap zijn die Furhat (nog) niet heeft en jij (dus) niet kan leren.

“Een robot houd je voor de gek als jij denkt dat de robot empathisch is. Maar dat kan je ook met een mens overkomen: hij/zij geeft de indruk betrokken te zijn, maar is dat niet.

Een robot is geprogrammeerd om naar een uitkomst toe te werken, efficiënte zorgverlening bijvoorbeeld, maar verwacht van een robot geen enkele intrinsieke motivatie om je vriend te worden.” aldus Prof. Astrid Weiss zij doet onderzoek naar Human-Robot Interaction.

Willem E.A.J. Scheepers, o.m. auteur van het recent verschenen Disruptie, Hybridisering van Arbeid, Diversiteit, Ethiek, Management;

Disruptie Hybridisering van Arbeid Diversiteit Ethiek Management Willem Scheepers

* “The sample for the survey was found to be composed of 12 industry clusters and 20 economies. In total, the report’s data set contains 313 unique responses by global companies, collectively representing more than 15 million employees” WEForum.org
Advertenties

Een Reactie op “Voor 2022 dient 54% van de Medewerkers te worden Om- of Bijgeschoold.

  1. Pingback: Miljoenennota Prinsjesdag 2018: Over Disruptie Geen Woord, een Gemiste Kans. - ManagementPro·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s