39% Medewerkers betwijfelt dat Managers Kunstmatige Intelligentie kunnen Implementeren.

En die twijfel is er dan vooral bij je jongere medewerkers, blijkt uit onderzoek. Ook niet verrassend omdat juist zij opgroeien met nieuwe ontwikkelingen, met nieuwe middelen: kunstmatige intelligentie als logisch onderdeel van hun leven.

Daarbij: minder dan 24% van het totaal aan deelnemers aan dit onderzoek, jong & oud, verwacht dat er voldoende zal worden gecommuniceerd en geïnformeerd zodra kunstmatige intelligentie in hun organisatie wordt toegepast. Hoor/lees je niets of (te) weinig, en dat geldt dan voor de overige 76%, dan slaat de twijfel idd toe, of het nu privé dan wel zakelijk is.

Hier ook niet onbelangrijk: de congressional hearing rondom Facebook’s Mark Zuckerberg in april, maakte nog eens pijnlijk duidelijk dat er een giga generatiekloof is tussen jongeren en ouderen zodra het gaat over de kennis en toepassing van moderne technologieën zoals kunstmatige intelligentie; ook binnen je organisatie kun je i.d. verwachten.

Kunstmatige Intelligentie, de definitie de we hier hanteren is:

De ontwikkeling van computersystemen die taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals visuele waarneming, spraakherkenning en rationele besluitvorming.

Het afgelopen jaar heeft de functionaliteit van deze nieuwe technologie een evolutie doorgemaakt; we zagen allerhande ongekende prestaties, van een robot die burgerschap kreeg, tot IBM’s Project Debater, een robot met de macht om rationele argumenten te bespreken. Kunstmatige intelligentie leidt tot disruptie niet alleen van organisaties en maatschappij maar ook, als logisch gevolg daarvan, van functies en werkzaamheden.

Recent deed Investors in People International onderzoek onder medewerkers werkzaam in diverse sectoren over het potentieel van artificial intelligence c.q. kunstmatige intelligentie (AI) om de manier waarop zij werken te veranderen. Kernbevindingen:

  • 27% van de deelnemers verwacht dat AI binnen 2 jaar hun rol als medewerker in de organisatie ingrijpend zal veranderen;
  • 33% verwacht dat hun werkgever hen bijschoolt c.q. opleidt voor een nieuwe rol zodra AI wordt geïmplementeerd;
  • 39% betwijfelt dat hun managers AI succesvol kunnen implementeren;
  • 24% verwacht dat er voldoende zal worden gecommuniceerd en geïnformeerd zodra AI in hun organisatie wordt geïntroduceerd.

Het zijn geen percentages om vrolijk van te worden; toch?

Hiervoor haalde ik al een verschil in AI beleving aan tussen jongere en oudere deelnemers, er is ook een verschil geconstateerd tussen mannen en vrouwen:

De gendertrends tonen aan dat, hoewel mannen eerder geneigd zijn dat AI een bedreiging voor hun werk vormt, zij meer vertrouwen hebben dan vrouwen in de waarschijnlijkheid dat ze door een werkgever worden bijgeschoold als hun rol wordt verstoord door nieuwe technologie.

De beleving over de impact van AI op de functie c.q. de werkzaamheden, verschilt ook per sector.

De hoogste score nl. 59% v.w.b. het inschatten van het risico dat hun baan o.i.v. AI ingrijpend zal veranderen c.q. verdwijnen, is er binnen de sector van nuts- en energiebedrijven. Met 55% gevolgd door de sector creatieve kunst en ontwerp en 46% binnen de zakelijke en financiële dienstverlening. M.n. deze laatste ontwikkeling heeft zich de laatste jaren al kenbaar gemaakt. Je had hier wellicht ook de industriële en productiebedrijven verwacht, met 31% scoren zij in de middenmoot: disruptie binnen het productieproces lijkt daar al toe te nemen.

De laagste scores vinden we binnen de sectoren: sport, toerisme en vrije tijd nl. 14%, 16% in de publieke sector, 17% in onderwijs en opleiding. De lage verwachting van de medewerkers in de publieke sector is toch verrassend, zou het (veronderstelde) ambtenarenrecht op functiebescherming hier een rol spelen? De lage percentages v.w.b. de impact van AI binnen toerisme en vrije tijd resp. onderwijs, zijn daarentegen niet verrassend: menselijk contact, en dan m.n. het unieke empathische gedrag van de mens, zal in deze functies een belangrijke rol (kunnen) blijven spelen.

Overigens, recent schreef ik de entry Patiënt in 2025, je herkent je Ziekenhuis niet meer….. o.i.v. AI. Toch denken de medewerkers in de zorgsector hier heel anders over: slechts 25% van hen verwacht dat AI binnen afzienbare tijd een disruptieve invloed zal hebben op hun functie.

Kunstmatige intelligentie, je ontkomt er niet aan. Kijk alleen maar even goed naar de opties op je smart phone.

Wat kun je doen? Da’s relatief eenvoudig:

  1. Plan Strategisch: AI komt eraan en het heeft het potentieel om iedere werkplek in je organisatie daarvan te laten profiteren. Denk na over hoe je het beste gebruik kan maken van in je organisatie reeds bestaande technologie (NB: met een niet recent Windows c.q. MAC besturingssysteem ‘ga je de oorlog zeker niet winnen’) en leg vervolgens de basis voor nog efficiëntere AI.
  2. Communicatie is de Basis voor Succes: Je medewerkers zijn, bewust of onbewust (”Er is licht aan het einde van de tunnel.” Idd: er komt een trein aan….) bezorgd dat automatisering er aan bijdraagt dat zij overbodig worden. Openlijk praten over AI en hoe je van plan bent om je medewerkers opnieuw te trainen, is het voor een functie in het bedrijf dan wel buiten het bedrijf, zal deze angst aanzienlijk verminderen. Je weet: angst beïnvloedt prestaties.
  3. Plan de Voordelen die je behaalt m.b.v. Efficiencyverbetering: Onderdeel van de mogelijkheid optimaal te kunnen profiteren van AI, is het tijdnemen om na te denken over de gebieden waar AI het meest voordelig zou kunnen zijn voor je organisatie. Deze manier van denken maakt het ook mogelijk om te plannen hoe je je bestaande werknemers kan ‘opwaarderen’ om op die manier de efficiency effecten te maximaliseren en vervolgens te profiteren van productiviteitsverbetering en -winsten.

Tot slot, ook ‘leuk’: 50% van het management verwacht dat hun baan o.i.v. AI zal verdwijnen…… Als je geen medewerkers meer hebt, aan wie geef je dan nog leiding?

Bron: Artificial Intelligence at Work: Attitudes & Perceptions; Investors in People International.

Willem E.A.J. Scheepers

Advertenties

Een Reactie op “39% Medewerkers betwijfelt dat Managers Kunstmatige Intelligentie kunnen Implementeren.

  1. Pingback: Managers Niet Bereid te Investeren in Toekomstperspectief Medewerkers. - ManagementPro·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s