Aanpassingsvermogen, eerste vereiste voor zowel werknemers als werkgevers in de Strijd om Talent.

“WAT? Geen Vacatures?!?” Zo opent de vernieuwde Carrière pagina van ZAPPOS Insiders. Voor dit jaar verwacht ZAPPOS 450 vacatures in te vullen (dus toch). Vorig jaar was dit een vergelijkbaar aantal, daarvoor ontvingen zij ca. 31.000 kandidaten. ‘Dat kan anders.’ vinden ze bij de werkgever die zelfmanagement tot business model heeft verheven. Wil je daarbij behoren dan dien je dus als potentieel kandidaat ook in staat te zijn tot: zelfmanagement!

Of zoals ZAPPOS meldt, nadat je op de hyperlink ‘What? No Job Postings?!?’ klikt: “Zappos is all about people, culture, community and connectedness. We want to get to know you, whether there’s a current opening or not! We wanna hear from you, chat with you and learn more about you… and job postings kinda get in the way of that!” Maar ook: “We don’t want you to fall into that recruiting black hole where you apply for a job and never hear anything back.” Mooi.

Bron: ZAPPOS.com

Bron: ZAPPOS.com

Come take a look at the teams Inside Zappos and see what we’re all about. Find the one that speaks to you and take a peek inside. Meet our people, get to know us, start the conversation. It’s the first step toward becoming an Insider!”

ZAPPOS toont hiermee aanpassingsvermogen: niet de gebaande paden blijven bewandelen, maar kiezen voor iets nieuws. Kiezen voor maatwerk zelfs! Maatwerk dat aansluit op de principes en het business model van je organisatie.

The willingness of organisations to embrace flexibility in the way they source and manage talent has already become a differentiating factor for employers.” meldt PWC in hun zojuist verschenen rapport 17th Annual CEO Survey. Voor de ruim 1.400 geïnterviewde CEO’s wordt het werven, selecteren én behouden van (top) Talent (nog steeds) gezien als één van de grootste uitdagingen waarvoor hun organisaties (NB: toch zeker niet de minsten) staan. Megatrends zoals de zich in rap tempo ontwikkelende (disruptieve) technologieën en de daarmee ook toenemende mogelijkheden voor het locatie-onafhankelijk kunnen werken, vraagt om een andere benadering van het werven, selecteren en behouden van talent. Het vraagt om Aanpassingsvermogen!

PWC: “The skills that an organisation needs can come from anywhere, from a different country, from a different organisation, even from a different sector. We believe that adaptibility will become the defining element in talent competition.” Daarvoor is zeker ‘iets’ te zeggen….. Maar dat geldt dan niet alleen voor de werkgevers, het geldt ook voor de (potentiële) werknemers: “The more adaptable are a nation’s workers, the better the match between talent supply and demand, and the wider the talent pool for employers.” ZAPPOS speelt daarop in: “Hoe flexibel ben jij? Ben je nog voordat je binnen bent in staat jezelf aan te passen?”

Inspiratie voor deze entry: Zappos Zaps Its Job Postings; Wall Street Journal. 260514. Overigens, in dit artikel nog een mooi voorbeeld van een werkgever die een variant heeft op ‘aanpassingsvermogen’. GM kent de Silver Medalist Strategy. Ben je op dit moment geen geschikte kandidaat, dan ben je dat mogelijk een volgend keer wel. (ook) Via social media houdt men vervolgens contact met deze (toch) potentiële kandidaten.

Een aanvullende kijk op PWC’s 17th Annual CEO Survey, lees je in de ManPro entry ‘Angst onder CEO’s over beschikbaarheid Top Talent neemt toe. Hoe spot je het talent van de 21e eeuw?‘.

Lees ook de QUARTZ entry Forget job ads: Zappos wants applicants to hang out on its social network.

2 Reacties op “Aanpassingsvermogen, eerste vereiste voor zowel werknemers als werkgevers in de Strijd om Talent.

  1. Pingback: Angst onder CEO’s over beschikbaarheid Top Talent neemt toe. Hoe spot je het talent van de 21e eeuw? - ManagementPro·

  2. Pingback: Babyboom en Generatie X managers niet in staat Generatie Y aan zich te binden; zo blijkt. - ManagementPro·

Plaats een reactie