Als de Chinezen komen, hoe worden wij dan een preferred employer?


IBM found that 45 percent of companies in India plan to increase their headcount in North America, while 44 percent will expand in Western Europe. And 33 percent of businesses in China are looking to add staff in North America, while 14 percent will boost headcount in Western Europe.” Dit bericht publiceert CNET News n.a.v. een recent IBM rapport Working Beyond Borders’.

Eenvoudig gezegd: de economie in Azië is booming, dat legt een verhoogde aandacht op het aanbod op de Arbeidsmarkt & daar kan wel eens een tekort ontstaan. De komende ca. 3 jaar werven & selecteren organisaties/multinationals uit China & India m.n. nog op de lokale markten. Raken die talent-markten vervolgens uitgeput, en da’s een reële verwachting, dan richten zij zich voor hun jacht op talent op Noord Amerika en Europa; hoezo ‘overspannen arbeidsmarkt’……

Voor Strategisch HRM is dit een belangrijke waarneming, voor nu richten we ons op een ander facet uit dit rapport: wil je jezelf als organisatie snel kunnen aanpassen aan, ook o.i.v. globalisering, snel veranderende marktomstandigheden, dan vraagt dit nog-al-wat van je P-management:

Rapid skills development demands new ways of learning. In addition to allocating resources more effectively, companies must bemore innovative in how they reduce the learning curve and develop new capabilities.

Dramatically lower time to competence. Allocate learning resources toward focal positions and roles. Scarce resources need to be directed to improve the performance of those functions that truly differentiate the organization in the marketplace (or in the public sector, that are critical to achieving the mission).
Build social media features into learning platforms, events and activities. Tools that allow learners to more easily share insights with others and linkto internal and external information sources can help increase knowledge retention and enable employees to more rapidly and effectively apply news kills to their jobs.

Position virtual worlds, gaming and business simulation as techniques to augment face-to-face learning. The next generation entering the workforce is already immersed in interactive, virtual experiences as part of their learning environment. Organizations can help motivate learners and reinforce desired behaviors through greater use of these techniques.”

Kortom: doe ‘wat’ aan kennis- en talentontwikkeling, ‘wat’ als: maak het voor je organisatie een Strategische noodzaak. Gebruik daarvoor de middelen om dit optimaal, efficiënt & snel te laten plaatsvinden, een middel zoals het IiP-Model bijv. 😮
Dan is er in dit rapport ook nog aandacht voor collectief leren, interessant; dat wordt onderwerp voor een volgende entry. 😉


Bookmark and Share

Een Reactie op “Als de Chinezen komen, hoe worden wij dan een preferred employer?

  1. Pingback: (Strategisch) HRM o.i.v. de Globalisering.·

Plaats een reactie