Wat maakt de Beste Werkgevers 2012 nu tot de Beste Werkgevers?

Anders gezegd: waarin blinken nu de Beste Werkgevers uit?

Da’s een interessante vraag, een vraag die bij je opkomt nu de Beste Werkgevers van 2012 bekend zijn. VNU/Effectory deden onderzoek naar “de Beste Werkgever” van ons land, opnieuw een onderzoek dat ook niet helemaal belangeloos was. Om die reden deden ook niet alle werkgevers in ons land mee aan dit onderzoek (nb; deel namen 269 werkgevers waarbij 132.239 respondenten, werkzaam bij hen, reageerden), maar dat voor nu terzijde (nb; welk onderzoek is dat wel, belangeloos?)

Het doet voor de medewerkers van de prijswinnaars niets af vermoed ik dus: met Stip op No. 1 staat BUURTZORG Nl, de werkgever die het thema van zelfsturende teams in de vorm van vrijheid & verantwoordelijkheid tot ultiem doel heeft verheven. De indeling van de ranglijst wordt bepaald door de hoogste cijfers die je medewerkers je organisatie geven op een groot aantal stellingen. Zo is dat voor BUURTZORG: een 9,0 voor ‘Algemene Tevredenheid’; 9,7 voor ‘Betrokkenheid’; 9,4 ‘Verloopbestendigheid’en een 9,0 ‘Loyaliteit’. Op basis van de cijfers voor deze specifieke indicatoren zou je BUURTZORG een ere “Investors in People ambassadeurschap” kunnen geven! 😉

Uit de informatie haal je ook de P-samenstelling van BUURTZORG: gemiddelde leeftijd 48, medewerkers dus die wel wat gewend zijn, daarnaast is 97% van hen vrouw. Het is niet onderzocht maar kan het zijn dat vrouwen beter om kunnen gaan met vrijheid & verantwoordelijkheid? 😮

Wat de resulaten van het onderzoek feitelijk nog interessanter maken dat zijn de zaken waarin een Goed Werkgever uitblinkt! Ik geef je de 2 plaatjes uit de publicatie zoals die vanochtend bij Het Financieele Dagblad zit.

Bron: VNU/Effectory

Bron: VNU/Effectory

Op het moment dat ik deze cijfers zag, vanochtend aan het ontbijt, schrok ik toch wel. De hoogste(!) waarderingen die hier worden gegeven door medewerkers zelfs aan de “Beste Werkgevers”, doen mij toch afvragen of het daarmee ook de “Beste Organisaties” zijn?

Enkele voorbeelden van hoogste waarderingen die medewerkers gaven:

  • ‘Duidelijke Doelstellingen’, om te kunnen weten waar je als organisatie naar toe gaat: 7,0
  • ‘De Klant is Koning’, zelfs bij de “besten” scoort dat niet hoger dan een 7,4¹
  • ‘Waardering voor de leidinggevende’, bij de “beste” werkgever krijgt zelfs die niet meer dan een 6,7……

Als nu die leidinggevende niet eens de sociaal wenselijke 7,0 haalt, wat maakt dan dat medewerkers toch ‘de organisatie’ de ‘Beste’ vinden? Wie zijn of wat is dat dan? Dit kan een voor een Master/Phd student een interessante thesis worden. ‘Werk aan de winkel’ lijkt mij, zelfs voor “de Besten”, al was het maar om de continuïteit te kunnen waarborgen (da’s waarschijnlijk voor iedereen zelfs nog ‘beter’…..).

Los van het voorgaande is het leuk om te zien dat er onder de “Besten” ook enkele IiP-ers (in wording) zijn, zoals CROON Electrotechniek en de Gemeente Zwolle: gelukwensen aan medewerkers & managers!!!

¹Als we het dan toch hebben over de link Medewerker – Klant, dan mis ik i.i.g. één organisatie in deze lijst: IiP-er MAS Dienstverleners met hun Missie Klant is Koning, Medewerker is Keizer. Wat zou hun score zijn geweest?

111012

Als je succesvol bent, de ‘Beste Werkgever 2012’, dan krijg je aandacht zoals vanochtend in het Brabants Dagblad. De journalist vraag zich af of andere organisaties het businessmodel van BUURTZORG kunnen navolgen?:

BUURTZORG, navolgen? (Bron: Brabants Dagblad)

De crux zit ‘m inderdaad in het management, in de cultuur van de organisatie, in het leiderschap.

Wil je nu een idee hebben hoe zo’n (ingrijpende, want dat is ‘t) transitie plaats kan(!) vinden binnen een bestaande organisatie, kijk dan naar het voorbeeld van het Indiaase HCL Technologies met ruim 80.000 m/v in dienst. De rol van het management is daar nu nog ‘louter’ faciliterend. De idee van nu nog ‘CEO’ Vineet Nayar is dat HCL binnen een paar jaar een volledig democratische organisatie wordt. & Inderdaad: zelfsturende teams of, beter nog, meedenkende &-werkende mannen & vrouwen hebben HCL zeger geen windeieren gelegd.

Nayar heeft zijn filosofie vastgelegd in het principe Employees First, Customers Second (nb; waar lazen we dat hier eerder?).

Een Reactie op “Wat maakt de Beste Werkgevers 2012 nu tot de Beste Werkgevers?

  1. Pingback: Waarom Angela Merkel in Athene hetzelfde groene jasje droeg als tijdens EK 2012 en waarom Duitsland zo succesvol is. - ManagementPro·

Plaats een reactie