De essentie van Betrokkenheid van Medewerkers en de link met het Investors in People Model (met Infographics)

“De betrokkenheid van medewerkers gaat over het volledig benutten van het potentieel van je medewerkers, en dat van je managers, zodat de individuele medewerker, de organisatie, zelfs de gehele economie daarvan kan profiteren.” Dat is vrij vertaald de definitie die Investors in People International geeft aan THE ESSENCE OF EMPLOYEE ENGAGEMENT.

Binnen de Plannen, Uitvoeren en Beoordelen (continue ontwikkel) cyclus van het IiP-Model speelt de betrokkenheid van medewerkers een cruciale rol. Is er geen betrokkenheid, dan is er ook geen suc6 c.q. worden de (ambitieuze) plannen niet gerealiseerd. “Engagement is a workplace approach designed to ensure that employees are committed to their organisation’s goals and values, motivated to contribute to organisational success and are able at the same time to enhance their own sense of well-being.” aldus Prof. David Guest.

In een infographic laat het Amerikaanse NBRI het belang zien van Medewerker Betrokkenheid.

Bron: NBRII.com

Bron: NBRII.com

Vertrouwen, Communicatie, Cultuur, Voorbeeldgedrag zijn hier de kernwoorden om een basis te kunnen vormen voor ‘betrokkenheid’.

Nog een infographic, nu van het Britse overheidsinitiatief ‘Engage for Success’: Interne Communicatie en de Betrokkenheid van Medewerkers.

Bron: engageforsuccess.org

Bron: engageforsuccess.org

De hiervoor genoemde kernwoorden, kernactiviteiten spelen als een Rode Draad een essentiële rol bij ‘betrokkenheid’: ‘Managers are Key’. Inderdaad…..

Toelichting op deze infographic: “‘Engaging for Success’ identifies four ‘enablers’ of engagement in highly-engaged workplaces:

  1. Leadership through a strategic narrative that explains where the organisation is going and why, and which helps employees understand how their role contributes to this.
  2. Engaging managers who motivate, challenge and support employees, treating them as individuals and seeking and responding to their views.
  3. An effective employee voice, which ensures employees in all areas are involved in decision-making within the organisation.
  4. Integrity, so that there is clear alignment between the values of the business and actual behaviours. In other words, there is no gap between what people in the organisation say and what they do.”

Wat kan IiP daarin betekenen, wat kan IiP toevoegen aan (meer) betrokkenheid van de mannen & vrouwen in je organisatie?

Uit de ”Improving Employee Engagement” brochure: “The Investors in People framework has a series of drivers that link directly to the four enablers identified in the ‘Engaging for Success’ report. It contains a wealth of good practice to help you engage your employees and build an inspiring, challenging and supportive culture to drive your business forward. Specific areas that the framework covers include:

  • Developing business strategy: working with your people to build a clear and compelling vision, strategy and business plan;
  • Strengthening leadership: through a clear plan for building and continuously improving the leadership skills you need now and in the future;
  • Developing managers: by ensuring managers are clear about the capabilities they need to lead, manage and develop their people (and that the organisation helps them build and continuously improve those skills);
  • Building dialogue: so that information flows around the organisation, eradicating silos, and that all communication is two-way (giving people at all levels the chance to give feedback, raise concerns and submit ideas);
  • Creating a culture of openness and trust: in which employees are trusted and supported to make the contribution expected of them, without being ‘micro-managed’;
  • Involving employees in decision making: from high level decisions to routine day-to-day decisions about their own job (leading to creation of more meaningful roles);
  • Ensuring equality of opportunity: so that people at all levels have access to the same opportunities and support, and that everyone has the chance to achieve their potential.”

& Dat dit meer is dan ‘mooie woorden’ blijkt wel uit de praktijkervaringen die je gratis kan ophalen van de verschillende sites binnen het IiP-Netwerk.

Betrokkenheid van je medewerkers, het zou ‘zo maar’ eens hét onderscheidend vermogen kunnen worden voor de continuïteit van je organisatie, sterker: voor veel door Investors in People geïnspireerde organisaties is het dat al…..

WELKOM @Tomatori.eu

WELKOM @Tomatori.eu

Als je op deze manier bij binnenkomst (al) wordt ontvangen, dan voel je je (ook) als gast al direct betrokken bij de organisatie; toch? 😉

=============

130313

Ik ontving een hele mooie reflectie op de tweet over deze entry:

@Twitter

@Twitter

Zelfs mij krijg je daarmee stil. 🙂

150313

Wat maakt je medewerkers nu tot betrokken medewerkers: omdat je hen beloont om te kunnen overleven of omdat je hen beloont om te kunnen produceren? Let wel, het eerste komt vaker voor dan je denkt…….. Het is dan ook niet alleen een interessante maar ook een relevante vraag. Als je de entry tot hier las, dan ken je het juiste antwoord.

Bron: Do You Pay Employees to Exist or to Produce?

Plaats een reactie