De € 64.000 vraag: als we meer Investeren in Medewerkers, Levert dat dan ook daadwerkelijk iets op?

Investeren in mensen, in talenten is het dilemma van de kip en het ei, zoals John Holton het stelt in zijn commentaar op het recent verschenen MERCER rapport TALENT RISING High Impact Accelerators to Global Growth. Holton: “Do you first invest in talent and see the rewards, or, do you squeeze the most out of the talent and then spend more to increase what you’re getting out of it?” Het sluit aan op de dialoog over goed onderwijs: draagt onderwijs bij aan welvaart en welzijn of biedt een bloeiende economie de basis om tot goed onderwijs te kunnen komen? Het laatste is, v.w.b. het onderwijs, een feit.

Eerlijk gezegd, het rapport van MERCER geeft nog geen eenduidig antwoord op genoemde “€ 64.000 vraag”, dat is men nog aan het onderzoeken. Wat het rapport wél doet, n.a.v. wereldwijd onderzoek naar best practices bij 1.268 organisaties werkzaam binnen een scala aan bedrijfstakken in 65 landen, dat is een kader scheppen waarbinnen voor organisaties/werkgevers het Investeren in Talenten, in Medewerkers het best tot zijn recht komt. Noem het het creëren van een gezonde voedingsbodem.

In today ’s global economy, CEOs understand that talent is a primary source of competitive advantage. Whether entering a new market, innovating existing processes, or developing or expanding product or service lines, talent is the essential element of every core business function .
Yet many leaders still cite the lack of adequate talent pipelines among their most critical business challenges. Why does this remain such an elusive goal?” Zo opent MERCER het rapport. Je begrijpt als (eind)verantwoordelijken goed dat investeren in talent zeker nu noodzakelijk is voor je organisatie en toch komt het maar niet van de grond; ra ra hoe kan dat?

Wat m.n. ontbreekt bij de onderzochte organisaties (nb; & dat zijn nog niet eens ‘de minste’, dus je houdt je hart vast voor ‘de rest’……) is workforce planning, een planning gerelateerd aan het Strategisch HRM Plan van de organisatie.

Bron: Mercer Talent Barometer

Bron: Mercer Talent Barometer

Hoe ziet de inhoud er dan uit van de onderzochte organisaties die hierin het Best presteren?

Bron: Mercer Talent Barometer

Bron: Mercer Talent Barometer

Naast het opmaken van een Workforce Planning, zijn TIPS uit het rapport:

  1. Opleiding en Ontwikkeling; zoek daarbij ook aansluiting bij de (regionale) onderwijsinstellingen en kijk ook eens naar nieuwe ontwikkelingen zoals MOOC’s, ideale middelen voor maatwerk;
  2. Gezondheid en Welzijn; de balans tussen werk & leven wordt steeds fragieler, ‘Het Nieuwe Werken’ maar ook de inzet van nieuwe/sociale media dragen er aan bij dat leven en werk in elkaar overlopen, wat ook de rol, zelfs de verantwoordelijkheid, van de werkgever transformeert ;
  3. Carrière of Loopbaan Ontwikkeling; de tijd dat je vrij eenvoudig talenten uit de markt kon halen, dreigt in rap tempo voorbij te gaan (nb; de economische welvaart neemt wereldwijd toe, de gemiddelde leeftijd van de EU beroepsbevolking dito), vasthouden aan de talenten waarin je investeert wordt dan ook dé uitdaging. (nb; CROON Electro is één van die werkgevers die streeft naar lifetime employment)

NB: niet alleen Opleiding & Ontwikkeling, feitelijk de basis voor IiP, maar ook Gezondheid & Welzijn en Carrière Ontwikkeling zijn IiP-thema’s. V.w.b. het laatste: je investeert dus het doel is dat dit rendeert.

Mooi, maar waarom zou je dit allemaal doen? Mercer: “Ultimately, the acceleration and enabling of talent in today’s global business landscape is an ambitious strategy that requires leaders who are willing to invest in talent as the key competitive asset; a culture that values talent and seeks to develop the best in every member of the team; and a collaborative mindset that can think broadly, be comfortable with complexity, and find common ground with the goals of other stakeholders.

This collaborative endeavor requires aligned incentives for participation and action, strong governance, and continuous measurement of progress and results.

Perhaps most importantly, effective talent management requires successful communication — a non-stop effort to engage the hearts and minds of people inside and outside the workforce, affirming talent as the new currency of global business success and sustainable growth.

Naast deze motivatie is er nog een andere meer essentiële motivatie & die verscheen ook deze week in het KELLOGG Insight artikel Who Wants to Be First Mate On a Sinking Ship? Inderdaad: Wie wil de talentvolle 1e Stuurman zijn op een Zinkend Schip? De kern van de boodschap: als je als organisatie niet meer in staat bent om te investeren in mensen, wie wil er als talent dan nog bij je solliteren? Wellicht is dit de juiste € 64.000 vraag………

*VID: deze is een 1 jaar ‘oud’ maar nog steeds relevant; helaas.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s