De (Lerende) Organisatie zien als een Systeem

“Natuurlijk,” zeg je nu “zie ik mijn organisatie als een systeem.” Maar zo logisch als dat lijkt, is het niet. “Systeemdenken is een benadering, die tracht overzicht van het geheel te behouden, in plaats van zich te concentreren op afzonderlijke onderdelen zonder te overwegen welke rol deze delen in het groter geheel spelen. Men beschouwt het gedrag van een systeem niet als een simpele keten van oorzaak-gevolg-relaties, maar als met elkaar wisselwerkende deelsystemen, waarbij terugkoppeling een belangrijke rol speelt.” Lezen we in Wikipedia.

Doe dat maar eens: als ‘eenvoudige’ manager, laat staan medewerker, het overzicht behouden over het gehele Syteem. Althans, jezelf bewust zijn dat je organisatie, maar ook de directe omgeving daarvan, een geheel c.q. een Systeem is. Als het je lukt, petje af, én het brengt je (meer) resultaat…..

In Strategy & Business schrijft Andrea Gabor het (wellicht) lastig leesbare maar zeker interessante artikel Seeing Your Company as a System. In dat artikel legt Gabor een link met de Lerende Organisatie. Hij laat daarin ook de Deming Circle & het Kaizen principe voorbijkomen. De link met de continue ontwikkelcyclus van het IiP-Model is dan al snel gelegd. Gabor gaat hier met de inbreng van het systeemdenken nog een stapje verder.

Everyone’s a Knowledge Worker. Widespread employee participation is essential for creating and maintaining learning and adaptive capabilities, but that goal has long been elusive for many companies.” merkt Gabor op. Om nu kenniswerkers optimaal te kunnen benutten is systeemdenken een belangrijke benadering voor succes. “Employee participation plays an integral role in companies seeking a systems orientation.” Participatie, Commitment. Waar hebben we dat eerder gehoord?

Gabor komt ook nog met Senge’s

Five disciplines — ongoing bodies of theory and practice — as necessary for organizational learning.

1. Systems thinking, which in this case means learning to recognize the forces of acceleration and equilibrium at work in complex systems, how they interact over time, and how to use them to gain leverage.

2. Personal mastery, which is a variation on what Abraham Maslow called “self-actualization”: tapping immense creative potential by aligning the personal aspirations of individuals with the goals of the organization and a clear view of current reality.

3. Mental models, which are the prevailing attitudes, beliefs, and cognitive habits held within a group that shape its perceptions of the world and how it takes action.

4. Shared vision, which is the collective voiced aspiration that supports the collective pursuit of worthwhile goals.

5. Team learning, which embodies open dialogue with no preconceptions, and other forms of candid, in-depth group activity.

Unlike many management principles, Senge’s disciplines are fundamentally personal, and require a shift in perspective among individual members of an organization, as well as a collective transformation.”

Investors in People gebaseerd op KAIZEN resp. Deming en logisch onderdeel van het Systeemdenken; mooi.

E-mail willem@willemscheepers.eu IiPinNl twittert IiPinNl Groep op LinkedIn IiPinNl Groep op HRBase IiPinNL NING site