Werkgevers nog huiverig voor inzet AI, da’s jammer.

  • 40% Nederlandse werkgevers doet nog niks met AI, blijkt uit onderzoek van werkgeversorganisatie AWVN.
  • Gebrek aan kennis over de mogelijkheden van AI is de belangrijkste reden om de technologie nog links te laten liggen.
  • Nederlandse werkgevers lijken relatief terughoudend, vergeleken met die in landen om ons heen.

Meldt Het FD vanochtend n.a.v. een a.s. congres ‘Bits, Bots en Banen’ van de werkgeversvereniging AWVN in het artikel ‘Werkgevers nog huiverig voor inzet AI‘.

“Ruim 40% van de werkgevers doet nog niks met de technologie, die grote hoeveelheden data kan analyseren en, in het geval van generatieve AI, ook inhoud kan produceren, zo blijkt uit de AWVN-peiling. Een op de vijf is ook niet van plan om ermee aan de slag te gaan. Best een grote groep.”

Nu is het interessant om tegenover het percentage ‘huiverige werkgevers’, het percentage te plaatsen van ‘medewerkers die een chatbot op de één of andere manier (toch) inzetten in hun werk’. Volgens onderzoek van Forrester Research bedraagt dat percentage 30%.

Relevant is hierbij nog wel dat dit verschilt per generatie, maar da’s ook niet verrassend. Zo concludeert Google’s Gemini:

“Jongere generaties (zoals Millennials en Gen Z) staan doorgaans positiever tegenover nieuwe technologieën en zijn minder huiverig om deze te gebruiken. Oudere generaties (zoals Babyboomers) kunnen meer terughoudend zijn, mede doordat ze minder vertrouwd zijn met technologie.”

De leeftijdsopbouw van je medewerkers speelt hierin dus zeker een rol. Hoewel er uitzonderingen zijn, weet ik uit ervaring. 😉

Natuurlijk (……) vraag ik één van mijn 7 chatbots (NB; die jij nu ook met de gratis versie van OpenAI’s ChatGPT kan raadplegen) om een advies.

De prompt voor de Management Organisatie en Verandering bot is

“Analyseer bijgaand artikel en kom met voorstellen die niet alleen de huiver voor AI bij werkgevers wegnemen maar hen ook ondersteunen bij het implementeren van AI in hun organisatie, op de werkplek. https://fd.nl/bedrijfsleven/1519778/werkgevers-nog-huiverig-voor-inzet-ai.”

MOV:

“Voorstellen om de Huiver voor AI bij Werkgevers weg te nemen en Ondersteuning bij Implementatie.

Het recente artikel en de analyse tonen aan dat er een aanzienlijke kloof bestaat tussen leidinggevenden en werknemers met betrekking tot het vertrouwen en de inzet van AI op de werkvloer. Hier zijn enkele voorstellen die niet alleen deze huiver kunnen wegnemen, maar ook werkgevers kunnen ondersteunen bij een succesvolle implementatie van AI in hun organisaties.”

In de chat bespreek ik naast de Voorstellen ook mogelijke Scenario’s voor AI-Implementatie in Organisaties, de Leer- en Ervaringscyclus voor Werkgevers en Medewerkers bij AI-Implementatie, dan geef ik vervolgens de prompts:

“Stel nu dat werkgevers toch huiverig blijven voor wat betreft de implementatie van AI, respectievelijk chatbots zoals jij, wat kunnen dan de gevolgen zijn voor hun organisaties.” respectievelijk “Voor nu tot slot, werkgevers die over willen gaan tot het toepassen van AI welke eerste stappen kunnen zij het best zetten en welke tools zijn daarvoor aan te raden.”

Deze schermopname is een weergave van mijn chat (als je opname snel vindt gaan, weet dan dat de bot er slechts seconden over doet).

Mijn advies: oefenen, oefenen, oefenen. Je kan het allemaal, of op z’n minst veel, zelf. Er kan niets, nou ja heel weinig, fout gaan ook omdat AI geen software is.

Lees ook “The Coming Wave: hoe van AI te profiteren maar ook hoe AI te temmen. Onze toekomst hangt af van deze technologieën maar wordt er ook door in gevaar gebracht.”

En lees op LinkedIn: “Terwijl de afgestudeerden van dit jaar zich voorbereiden om de arbeidsmarkt te betreden, zijn velen bezorgd of ronduit doodsbang voor de impact van kunstmatige intelligentie (met name grote taalmodellen zoals ChatGPT) op hun carrière.”

Ook op LI: “De arbeidsproductiviteit zal onder invloed van kunstmatige intelligentie nog verder toenemen, verwacht Van der Veldt. ‘We verwachten dat die zal doorgroeien naar uiteindelijk wel 8 ton per medewerker. Het is best raar dat je minder gaat werken en toch vele malen productiever kunt worden.’ Kunstmatige intelligentie zal ook helpen om op vrijdag de klantenservice op peil te houden, denkt de ceo. Het prettige gevolg voor de medewerkers is dat zij voortaan 5 dagen betaald krijgen voor 4 dagen werk.”

In tegenstelling tot 20% van de AWVN leden investeert AFAS wel in AI: Sunny Side Up!

Plaats een reactie