De Toekomst van Vernieuwende Innovaties

Op verzoek van pharmacie gigant MERCK AG deed Harvard Business Review Analytic Services internationaal onderzoek onder 1.000 representanten van het bedrijfsleven met de vraag ‘Wat hun verwachtingen zijn over baanbrekende innovaties in de komende 35 jaar?’.

Het leverde een interessant resultaat op:

2018-04-05 (4)

Bron: the future of game-changing innovation

Er zijn meer dan voldoende kansen om als organisatie te profiteren van innovatie, maar er zijn voor organisaties ook belemmeringen zoals

  • gebrek aan focus op innovatie,
  • gebrek aan middelen,
  • geen ‘innovatie’ cultuur,
  • gebrek aan visie op innovatie bij het leiderschap.

Wat ook een belemmering vormt d.i. het gebrek aan creatieve vaardigheden bij de medewerkers, creatieve vaardigheden om überhaupt te kunnen komen tot innovatie. Dat deze vaardigheden nog verder dienen te worden ontwikkeld bij de huidige medewerkers daarvoor is nog ‘iets’ te zeggen. Oplossing: continue investeren (alleen zou het ‘gebrek aan middelen’ hier de bottle neck kunnen zijn….).

Dat er een gebrek aan creatieve vaardigheden is bij nieuwe medewerkers, zojuist afgestudeerde talenten, da’s pijnlijker. Het vult het ‘Strategisch HRM gat’ namelijk niet op. Dat gebrek aan vaardigheden wordt dan ook gezien als een Hoge Barrière.

2018-04-05 (3)

Bron: the future of game-changing innovation

Het onderwijs wordt (opnieuw) verweten niet aan de vraag van werkgevers te kunnen voldoen.

Vertrouwen op colleges en passief leren is de hoofdschuldige.
Educatieve processen zouden de kritische en creatieve capaciteiten van studenten dienen te stimuleren in plaats van het abstract beschrijven van principes in de verwachting dat studenten dit onthouden. Beter is hen te confronteren met uitdagingen.

Toch zijn de onderzoekers van mening dat de werkgevers de schuld van het gebrek aan creatieve vaardigheden ook bij zichzelf mogen zoeken: een gebrek aan optimaal inwerken, optimaal opleiden.

Wanneer werkgevers nieuwe medewerkers aannemen, dan trainen zij hen zelden in geavanceerde innovatie technieken. In plaats daarvan voorzien zij deze nieuwe talenten van een zeer beperkte functieomschrijving en plaatsen hen vervolgens in reeds lange tijd bestaande operationele silo’s.

Het is hier eerder opgemerkt: het inwerken van nieuwe medewerkers, en managers over hoeveel werkervaring dat zij ook mogen beschikken, wordt ernstig onderschat. Da’s jammer want inwerken is cruciaal en niet alleen om innovatief te kunnen zijn!

Om vakgebieden te identificeren waarin je vervolgens (niet alleen) je nieuwe medewerkers wil ontwikkelen, dien je allereerst de eventuele lacunes in kennis, vaardigheden en expertise te achterhalen.

Dat begint met begrip voor de ‘ist-situatie’ c.q. waar je nu staat als organisatie v.w.b. aanwezige kennis, vaardigheden, competenties. Je bepaalt m.b.v. de organisatiestrategie de ‘soll-situatie’, waar je met je organisatie wil zijn in de nabije toekomst, en registreert eventuele probleemgebieden. Zie: Strategisch HRM 2012 (versnelde versie).

Je kan dan bepalen ‘hoe nu verder te gaan’, wetende dat je een trainingsplan maakt
dat je medewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling op basis van de behoeften
van je bedrijf, je klanten, je stakeholders en je medewerkers zelf.

Een deel van zo’n trainingsplan is de analyse van de organisatiedoelstellingen in relatie tot de opleiding/training die nodig is om e.e.a. te kunnen realiseren, innovatie bijv.

2018-04-05 (6)

Bron: investorsinpeople.com

De onderzoekers van Harvard concluderen:

The state of innovation across the globe is still on shaky ground.

Als we nu (ook) gaan investeren in creatieve vaardigheden, dan krijgen we wellicht toch wat vaste grond onder onze voeten. Vaste grond om te kunnen innoveren, dat kan handig zijn voor de komende 35 jaar……

Inspiratie voor deze entry komt uit: The Future of Game-Changing Innovation.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s