#EqualPayDay kwam, en ging…….

Donderdag 02 november was het, opnieuw, #EqualPayDay. Of was het nu toch vrijdag 03 november? (sterker nog: door de jaren heen vind je op de kalender meerdere dagen waarop dit thema om aandacht vraagt; die onduidelijkheid lijkt symbolisch…) Iig: was er recent een dag waarop aandacht voor gelijke beloning van mannen en vrouwen centraal stond.

Gelijke beloning c.q. gelijke behandeling (hier) op de werkvloer, zou een continue thema van aandacht dienen te zijn voor werkgevers. Maar opnieuw, net zoals in de #MeToo dialoog blijft het donderdag én vrijdag vanuit de kant van werkgevers opmerkelijk rustig. De ‘Dag van Gelijke Beloning’ kwam en ging, zoals alle andere dagen, weer voorbij. ‘No Action Taken’, zou men in de F1 zeggen.

Gender parity is fundamental to whether and how economies and societies thrive. Ensuring the full development and appropriate deployment of half of the world’s total talent pool has a vast bearing on the growth, competitiveness and future-readiness of economies and businesses worldwide.

Bron: Global Gender Gap Report 2017, Word Economic Forum. Om het contrast M/V in NL (pijnlijk) duidelijk te maken merkt het WEF in dat rapport op dat op de ‘ranglijst voor landen met gelijkheid tussen mannen en vrouwen’, Nederland zakt van de 16de naar de 32ste plaats….

Als je optimaal, met gelijke kansen en mogelijkheden, gebruik weet te maken van de ‘andere helft van de beschikbare populatie’, dan levert dat economisch voordeel op. ‘Economisch voordeel’ als: meer winst en een sterkere bijdrage aan de continuïteit. Maar helaas, inzet én gelijke behandeling lijkt nog steeds geen thema te zijn voor werkgevers….

Vrouwen verdienen 16 procent minder dan mannen in Nederland. Uit FNV onderzoek blijkt, dat 96 procent van de geënquêteerde vrouwen en mannen de loonkloof onredelijk vindt. FNV vraagt aandacht voor deze loonkloof op 3 november, Equal Pay Day

Bron: Hoog tijd dat bedrijven en politiek de loonkloof gaan dichten.

Eén van de conclusies uit het onderzoek i.o.v. de FNV:

De loonkloof tussen mannen en vrouwen verschilt sterk per bedrijfstak. Uit de meest recente cijfers van het CBS blijkt dat de verschillen bij waterbedrijven en afvalbeheer met 2,1 procent het kleinst zijn. Ook bij de overheid is het verschil met 3,3 procent relatief klein.

In de financiële dienstverlening zijn de verschillen met 29 procent het grootst. Ook de gezondheids- en zorgsector heeft met 24,4 procent een grote loonkloof. Terwijl in die sector juist veel vrouwen werken.

Uiteraard wordt er vervolgens opgemerkt dat dit forse verschil ontstaat doordat vrouwen m.n. in part time functies opereren en nauwelijks vertegenwoordigd zijn in de toplaag van organisaties. In een infographic plaatst de NOS dan ook een correctie.

Als je factoren als opleiding, werkervaring, beroepssector en functie meeneemt in de berekening van de loonkloof, valt het percentage lager uit dan de gemiddelde 16,1 procent. Zo was het zogenoemde gecorrigeerde beloningsverschil in het bedrijfsleven in 2014 zo’n 7 procent. Dat wordt ook wel het onverklaarde beloningsverschil genoemd.

Los van al dat rekenen & cijferen mag je jezelf als serieus werkgever afvragen of ongelijke behandeling, waartoe ongelijke beloning behoort, nog wel van deze tijd is?

Als één van de weinige werkgevers in ons land heeft deze week Unilever CEO Paul Polman over gelijke behandeling M/V op de werkvloer een duidelijke mening. Bij de presentatie van het Global Gender Gap Report 2017 merkt hij op:

For Unilever, investing in women is an imperative. The business and social     cases for doing so are inextricably linked. Women account for more than 70% of our sales; they control 64% of consumer spending and are the fastest growing group of consumers in the world today.

We believe we have made significant strides towards gender equality. I am proud that nearly 50% of our managers, almost 40% of our board and more than one-third of our executive team are women and that we are implementing targeted programmes aiming to change the lives for many women in our value chain – enabling them to develop their skills, promoting their safety and expanding their economic opportunities.

Bron: To close the gender gap, we need to change how we think.

OK, Polman ligt op dit moment onder het vuur van de worstmakers bij UNOX. Deze Unilever fabriek wordt verkocht aan Zwanenberg, een economisch besluit m.n. genomen onder druk van de aandeelhouders. Aandeelhouders die voor een deel bereid zijn mee te gaan de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Missie zoals Polman die nastreeft, maar die ook hun financieel rendement willen zien. Zo’n financieel gedreven streven zet tegelijkertijd gelijke behandeling onder druk, want hoe past hierin meer beloning uitbetalen aan vrouwen?…..

Los daarvan volgt Polman gedreven de Missie van zijn organisatie c.q. zijn persoonlijke overtuiging en committeerde hij zijn organisatie aan het #HeforShe initiatief.

#HeforShe, eenvoudig gezegd: willen we vrouwen gelijke kansen, gelijke mogelijkheden, zelfs een gelijke beloning geven, dan start dat initiatief bij ons mannen.

Binnen Strategisch Human Resources Management, binnen een accreditatie zoals ‘Investors in People’, vormt gelijke behandeling, gelijke beloning een logisch onderdeel van ondernemen en managen. Het levert in veel vormen je organisatie voordelen op. Opmerkelijk dat het dan toch zo weinig gebeurt c.q. wordt toegepast.

Willem E.A.J. Scheepers, ‘We all know more than we can tell.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s