Vraag van Sanne over het Financieel Effect van Engagement.

Van Sanne ontving ik gisteren een interessante vraag, een vraag die ik hier graag deel omdat de vraag bij meerdere van je kan leven. ‘Is er bewezen financieel effect voor het IiP-principe ‘engagement‘ c.q. betrokkenheid van medewerkers?’. Laat ik nu net op dat moment schrijven aan het antwoord op die vraag…..

“Geachte heer Scheepers,

Zojuist ben ik via het internet terecht gekomen op een artikel over het Investors in People Raamwerk met betrekking tot betrokkenheid. In dit artikel staat uw e-mailadres, waardoor ik de stoute schoenen hen aangetrokken om u een mail te sturen.

Momenteel ben ik aan het afstuderen voor de opleiding Small Business & Retail Management. Mijn scriptie heeft betrekking op employee engagement van het personeel met flexibele contracten in de supermarktbranche. Nu moet ik van mijn opleiding een aanbeveling financieel gaan doorberekenen. Ik vind het echter lastig in kaart te brengen wat engagement financieel oplevert voor een bedrijf. Als een werknemer engaged is betekent dat natuurlijk niet dat diegene dan direct meer winst genereert. Net zoals de aanpak van het Investors in People Raamwerk, vermindert engagement onder andere ook verloop en ziekteverzuim. Daarom richt ik mij vooral op de vermindering van de kosten voor een bedrijf door betrokken personeel. Ik moet nu echter ook globaal in kaart brengen wat de opbrengsten zijn en hoop dat u mij wellicht hierover kunt adviseren.

Ik hoop dat u mij een indicatie kunnen geven van eventuele opbrengsten van engagement (betrokkenheid, commitment etc.), zodat ik in de juiste richting verder kan gaan zoeken.

Met vriendelijke groet,

Sanne”

Mijn antwoord aan Sanne:

Beste Sanne,

Zoals je al terecht opmerkt: “Als een werknemer engaged is betekent dat natuurlijk niet dat diegene dan direct meer winst genereert.” Daarvoor is er idd (nog) geen enkele wetenschappelijke bewijslast.
In de psychologie bestaat zoiets als ‘flow’. M.n. in sport blijkt dat teams die (om vaak nog onverklaarbare redenen) ‘in a flow’ terechtkomen, goede resultaten behalen, de Top bereiken. I.d. kan in een bedrijfsmatige omgeving ook het geval zijn: als je met plezier (samen)werkt, ben je graag bereid iets extra’s te doen, jezelf minder snel ziek te melden bijv., maar ook bereid om op de kosten te letten c.q. geen greep uit de kassa te doen.
Maar zoals gezegd: de invloed daarvan op bedrijfsresultaat is mogelijk aanwezig maar niet wetenschappelijk bewezen.

Volgens prof. Rob Briner, één van de wetenschappers die betrokken is bij het collectief ‘Evidence Based Management’, is de enige HR activiteit die de wetenschappelijke toets der kritiek kan weerstaan (NB; de ‘rest’ beschouwd hij als ‘fads’ of ‘hypes’) ‘Goal Setting’ c.q. Doel(en) Stellen.
D.i. ook de reden dat een IiP project wordt gestart met de vraag aan Directie, Bestuur, Management: ‘Wat is je Ambitie?’ ‘Wat is het Doel van je organisatie?’ (NB; Doelen mag ook als het maar niet te ambitieus wordt c.q. onrealistisch). Dit wordt dan niet alleen een richtpunt maar ook een meetbaar ijkpunt.
Dat ijkpunt kan(!) daarbij een basis vormen om te kunnen meten (niet alleen uiteindelijk maar ook tussentijds, continue) of de investering die je als organisatie doet in de (engagement)principes van het IiP Raamwerk daadwerkelijk rendeert. Overigens, de actieplannen die je maakt n.a.v. je Ambitie/Organisatiedoelstelling, bepaal je als organisatie (ook) zelf: de basis voor essentieel Commitment aan dat Doel.

Laat ik nu zojuist in mijn andere blog de entry Dirk Kuijt, de Kracht van Goal Setting. (volg de link) hebben geplaatst. Ook in die entry vind je verschillende links waaruit je aanvullende informatie kan halen (zoals naar Briner’s EBM site), info die voor je scriptie interessant kan zijn; verwacht ik.

Hoop dat dit je helpt. Heb je vragen/opmerkingen? Laat het me maar weten.

Succes, nog een mooie dag en een vriendelijke groet,

Willem Scheepers

Dank voor je vraag Sanne!

(NB; dat de vraag komt op een moment dat ik de entry schrijf waarin het antwoord staat, da’s geen toeval. 😉 )

Overigens, deze zomer verzorg ik bij de Maastricht University (opnieuw) de Summer Course Human Resources Management, Leadership and Culture in an International Context. Mocht je zin, interesse en tijd hebben: ik nodig je graag uit voor deelname. Financieel effect van engagement zou ‘zo maar’ onderdeel kunnen zijn van het maatwerk deel van de opleiding.

Geef een reactie

