HR Manifest

‘Binnen 10 jaar is de rol van HR, van de Human Resources of Personeelsafdeling, uitgespeeld.’ Dat is een signaal dat je de laatste tijd vaker hoort (te vaak misschien, afhankelijk van je rol in de organisatie). Het zal een signaal zijn afkomstig van degenen die zich niet tot nauwelijks gesteund voelen door de HR Professionals.

Globalisering, disruptieve technologieën (w.o. robotica, kunstmatige intelligentie e.d.), klantgedrag dat ingrijpend veranderd, samenstelling van de bevolking (w.o. vergrijzing), bestaande business modellen die hard toe zijn aan een aanpassing, leiderschap dat moeite heeft zichzelf staande te houden…. ‘Zo maar’ wat ontwikkelingen waarbij een organisatie sterk behoefte heeft aan ondersteuning, ondersteuning die HR blijkbaar niet of op z’n minst onvoldoende kan bieden.

Dat het niet goed gaat met HR constateert ook het Corporate Research Forum (CRF):

CRF has been researching the field of HRM, and turning this into actionable recommendations implemented by HR functions, for over 20 years. We have built an understanding of how the function has evolved, how its reputation has varied and the fads that have come and gone. (….) We prefer an approach rooted in the principles of social science based on evidence.

Men vond:

Many studies have been published about the state of HR. They can be summarised as follows:

  • HR’s reputation is mixed, and is not hitting the spot in terms of contribution to the business.
  • HR has delivered huge cost savings very effectively.
  • HR is often judged for failure in activities that it does not control, particularly related  to lack of clarity in line and HR responsibilities.

HR kan een boost gebruiken, daarvoor publiceert CRF het HR Manifesto. Een interessant manifest, ik geef je hier een synopsis:

De huidige taken van HR c.q. de HR afd. behoren te zijn:

HPO: It is about creating the right organisation – in terms of its leadership culture, systems, processes and organisation design to enable people to perform to their best.

  • Talentmanagement

In addition to building the right culture, HR must get the most suitable people into critical roles.

  • aanzet doen tot het Verbeteren van Prestaties zowel op individueel niveau als op organisatie niveau.

De methodologie die HR hierbij dient toe te passen:

  • eerst Analyseren voordat er tot Actie wordt overgegaan (breng de ist-situatie in beeld, toon aan dat het instrument dat je nu voorstelt ook resultaat oplevert, etc.);
  • definieer de gangbare en de nieuwe HR terminologie (nog te vaak zijn deze HR-termen vaag: wat betekent deze term specifiek in en voor onze organisatie?);
  • theoretische Onderbouwing (laten we dat na dan hollen we van hype naar hype)
  • een duidelijke en heldere Business Case creëren (wat is het, op welke manier draagt het bij, wat is de investering, wat is het begrote resultaat, draagt het bij voor onze klanten, draagt het bij aan de organisatie? etc.);
  • Leveren;
  • Evalueren.

Deze methodologie is als het (hier, veronderstel ik, bekende) Continue Ontwikkelmodel: Leiden, Ondersteunen, Verbeteren.

Corporate Research Forum, tot slot:

HR does not stand separately from, or outside, the business. The description of an HR initiative is a misnomer. It is a business initiative supported by HR. The idea should not proceed unless endorsed and owned by the business.

HR must therefore be close to, and have the confidence of, the business – CEO, CFO, management team and other functions.

(NB; misnomer = verkeerde benaming)

HR must have the confidence of, the business – CEO, CFO, management team and other functions“; Commitment noem ik dat ook wel. 😉

Zie ook de issuu versie van dit HR Manifesto. Interessant.

===========

110417

Deze entry roept ‘nog al wat’ reacties op op LinkedIn (volg de link, als je een LI profiel hebt). De titel die ik daar hanteer zal er ongetwijfeld ook ‘debet’ aan zijn: “Binnen 10 jaar is de rol van HR in een organisatie uitgespeeld.” & Wie wil dat nu: ‘uitgespeeld zijn’?……..

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s