De rol van Onderscheidingen bij het Handhaven van de Bedrijfscultuur

Wie houdt er niet van om erkenning en waardering te krijgen voor het goede werk dat je deed? Bijna niemand. Het probleem is echter dat al die gouden plakken en bekers die op de plank staan, lijken te verroesten zodra we ouder worden. We hebben de neiging te vergeten dat het ontvangen van deze e.a. onderscheidingen voor de sport die we deden, het werk dat we leverden, niet minder motiverend wordt zodra we opgroeien zowel in het dagelijks leven als binnen het professionele beroeps veld.

Het is belangrijk te onthouden dat (ook) volwassenen het waarderen om erkend te worden voor het werk, het resultaat dat zij leveren; het motiveert. Zowel onderscheidingen en beloningen die worden gegeven aan medewerkers individueel en in teamverband, als erkenningen die toegekend zijn aan je organisatie als geheel kunnen dit effect bereiken. Beide soorten onderscheidingen zijn om meerdere redenen waardevol en kunnen een grote bijdrage leveren aan de bedrijfscultuur, aan de (kern)waarden, aan het moreel en de samenhang van het team.

Dat kan en wel op de volgende manier:

  • Onderscheidingen verstrekt door maar ook aan de organisatie, zijn goed voor management en medewerkers.

Je strategie voor beloning, erkenning en waardering kan zowat elke vorm die je wil aannemen, van het geven van cadeaubonnen tot het toekennen van de mooiste parkeerplaatsen. (Op zoek naar inspiratie? Lees Managing to Have Fun van Max Weinstein).

Je weet wat je zoekt in c.q. verwacht van een succesvol medewerker, dus is het logisch om je medewerkers te belonen wanneer zij voldoen aan deze normen. Vaak kan al een beetje extra tijd en geld investeren in de erkenning en waardering van je medewerkers, ook je reputatie als favoriet werkgever verhogen.

  • Onderscheidingen, accreditaties helpen je organisatie zowel Top Talent te behouden als te werven.

Je kan waardering tonen voor het bereiken van bepaalde doelstellingen in de prestaties. Nog beter is het een systeem op te zetten waarbij medewerkers hun specifieke kennis over de onderwerpen in de bedrijfstak, waarbinnen je organisatie actief is, kunnen aantonen en hun vaardigheden verder kunnen aanscherpen, continue kunnen ontwikkelen.

Een externe erkenning, zoals de accreditatie als ‘Investor in People’, kan dan de gepaste waardering zijn. Deze erkenning draagt bij aan een cultuur van High Performance. Dit streven naar het zijn van een High Performance Organisatie, d.m.v. het continue ontwikkelen van je medewerkers, kan je Top Talent behouden en potentieel Top Talent aantrekken.

  • Een Impuls voor alle Betrokkenen.

Zowel de onderscheidingen voor de organisatie als de onderscheidingen voor de individuele medewerker vormen een belangrijk onderdeel van de moderne werkplek. De eerste helpt bedrijven zich te onderscheiden binnen de bedrijfstak. Het draagt bij aan een goede, mogelijk zelfs optimale, naamsbekendheid: over organisaties die onderscheidingen hebben verdiend wordt positief gesproken. Zij hebben daarmee meer kans om klanten en contracten binnen te halen.

Als aanvulling op dit soort onderscheidingen is er het soort dat wordt toegekend aan individuele medewerkers. Medewerkers die zichtbaar goede resultaten behalen, die zichzelf onderscheiden en daarvoor waardering ontvangen. Ook dit type onderscheiding kan een impuls zijn voor een gehele organisatie, zelfs in ons zo vaak als ‘nuchter’ gekarakteriseerde land. Zodra collega’s zien dat inzet wordt beloond, gewaardeerd, erkend, is de kans reëel dat zij zichzelf continue willen verbeteren.

Mensen hebben de neiging te willen werken waar zij weten dat hun talenten zullen worden (h)erkend. Wil die erkenning van toegevoegde waarde zijn voor je resultaat dan impliceert het dat je je medewerkers helpt de Organisatiestrategie en de Organisatiedoelstellingen te herkennen, duidelijk voor ogen te zien, deze te willen bereiken m.b.v. hun persoonlijk commitment en uiteindelijk deze doelstellingen gezamenlijk weten te overtreffen: HPO…..

Inspiratie voor deze entry komt uit The Role of Awards in Maintaining Company Culture; Forbes.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s