Grootste Concentratie Intellect en Talent maar nauwelijks benut.

“We hebben misschien wel de grootste concentratie van intellect en talent van het  bedrijfsleven, maar er is weinig bewijs dat dit intellect en talent volop betrokken wordt om de efficiëntie en productiviteit problemen op te lossen waarmee de instellingen worden geconfronteerd.”

Vorige week presenteerde Lord Patrick Carter de bevindingen van zijn Overheids werkgroep naar de effectiviteit van de Britse Gezondheidszorg. Het rapport ofwel The Review getiteld Operational productivity and performance in English NHS acute hospitals: Unwarranted variations levert ook een mooi staaltje Strategisch HRM op. Zie o.m. de laatste zin van onderstaand citaat. Overigens, het eerste deel van de 2e alinea heb ik hiervoor al voor je vertaald.

Our staff are by far our biggest asset and at £45.3bn this represents a huge investment; however workforce is often regarded as a cost to be controlled rather than a creative and productive asset to be harnessed. The term ‘workforce’ only serves to reinforce this.

We have arguably the greatest concentration of intellect and talent of any UK business, but there is little evidence it has been fully engaged to solve the efficiency and productivity issues trusts are facing. Whilst NHS staff, in the main, work extremely hard, often going beyond the call of duty, and are truly dedicated to the NHS and delivering care to patients, we need a mind-set shift from seeing people as the problem to seeing them as the solution. The link between colleague engagement and quality outcomes is well understood and evidenced across the high performing organisations, so if we can do this then we have a much greater chance of delivering and sustaining the savings we need. Later in this report we recommend NHS Improvement should develop a comprehensive national people strategy to address this.

De Britse National Health Service behoort met 1,6 miljoen medewerkers tot de grotere werkgevers wereldwijd. Met zo’n aantal is een Strategische HR aanpak een Noodzaak en mag je het Investeren in je Medewerkers Letterlijk nemen. Deze investering vraagt jaarlijks een bedrag van € 58,5 miljard…..

The review looked at productivity and efficiency in English non-specialist acute hospitals, using a series of metrics and benchmarks to enable comparison. It found “significant unwarranted variation across all of the main resource areas”.

M.a.w.: het Carter rapport gaat dan ook verder dan alleen de medewerker-variant:

A deep wound infection costs the NHS at least £50,000 for each patient. Achieving an overall 1 per cent wound infection rate would save the NHS £1.5bn over five years.

De oorzaak van de verschillen tussen de Best en Slechts presterende instellingen/hospitalen wordt door het onderzoek verklaard door de manier waarop er met medewerkers wordt omgegaan. Noem dit het (S)HRM Beleid:

Why were there such big differences between hospitals? The main reason was the way they treated their staff. The workforce, Lord Carter says, “is often regarded as a cost to be controlled rather than a creative and productive asset to be harnessed”.

De manier waarop er met de medewerkers wordt omgegaan heeft o.m. invloed op het ziekteverzuim:

Sickness and absence rate vary from 3.1 per cent to 5 per cent – meaning staff are 60 per cent more likely to be absent due to sickness at the worst trust compared to the best.

De kritiek in de media richt zich vervolgens op de besturen en de managers en dan niet alleen in de Gezondheidszorg:

We could say the same about many private sector companies. For all the talk of people as assets, a principal management goal of recent decades has been cutting people costs. From re-engineering the corporation, to outsourcing, to closing down pensions, companies have treated their people as an expensive nuisance.

While workers in the middle and lower reaches have suffered, those at the top have enjoyed soaring salaries, bonuses and share options.

Bron: Lessons in employee trust from the UK’s health service; FT.com.

Het Carter Review kent een scala aan aanbevelingen maar met Tip op No. 1 staat: een National People Strategy:

NHS Carter 0216

Bron: Operational productivity and performance in English NHS acute hospitals: Unwarranted variations; Carter Review, GOV UK (Zie ‘continuous improvement’)

De Carter Review is zeker interessant voor de Nederlandse Gezondheidszorg.

De Britse NHS ligt al enkele decennia onder een vergrootglas. Lange tijd stelden de Britten dat je in een NHS zorginstelling eerder dood dan levend naar buiten kwam….. Toch zijn er de afgelopen jaren aanmerkelijke verbeteringen doorgevoerd, nog niet bij alle instellingen maar wel bij een nu nog beperkt maar representatief deel. & Laat nu die groep voor een belangrijk deel bestaan uit: Investors in People……

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s