Wat is het voordeel van Benchmarking?

Voor dat je weet wat het voordeel van benchmarking is c.q. kan zijn, is het interessant te weten op welke aandachtsgebieden je je organisatie c.q. de prestaties van je organisatie kan vergelijken met die van de best presterende organisaties.

Deze aandachtsgebieden zijn, in het geval van effectieve bedrijfsvoering:

  • Motivatie
  • Vertrouwen
  • Communicatie van en door Leidinggevenden
  • Leiderschapspotentieel
  • Kernwaarden
  • Gedrag
  • Zelfmanagement
  • Besluitvorming
  • Autonomie
  • Doelstellingen
  • Waardering
  • Prestaties
  • en er zijn er nog 15…..

In de sport zijn er ranglijstjes. Je ziet duidelijk waar je zelf staat en waar de beter presterende staan. Zo’n ranglijst bleek voor rookie Max Verstappen dé uitdaging te zijn om zich in het Formule 1 circuit steeds te verbeteren; & met succes!

Binnen het bedrijfsleven ontbreken dit soort lijstjes, helaas. OK, je kan de openbare of via KvK geregistreerde jaarcijfers raadplegen, je kan de media volgen, je kan de sites van de concurrentie lezen e.d., maar dat geeft je nog geen beeld van hoe het er daar aan toe gaat & waarom zij toch beter scoren op de ranglijst van (best) presterende organisaties dan dat je organisatie dat doet….

Om dat verschil te kunnen zien dien je te beschikken over een database, over bestanden die aantonen waarop best presterende organisaties zich onderscheiden als het gaat om effectieve bedrijfsvoering. Nu, over zo’n uitgebreide database beschikt Investors in People International!

Een database die is opgebouwd in 25 jaar tijd, met daarin de ervaringen van 56.000, voor het over grote deel middelgrote tot grote, internationale organisaties. Deze database staat ook nog eens gratis voor je organisatie ter beschikking! De database behoort bij onze nieuwe aanpak, een aanpak met een focus op de High Performance Organization; vandaar ‘best presterende’.

Maar eerst: wat kun je vervolgens doen met de resultaten vanuit benchmarking, & ik citeer:

  1. create performance standards derived from an analysis of the best in business
  2. measure performance and compare outcomes
  3. track performance over time
  4. accelerate continuous improvement
  5. establish more credible goals for improvement.
  6. establish actionable objectives.
  7. discover and clarify new goals
  8. achieve breakthrough improvements
  9. create a sense of urgency for change
  10. increase customer satisfaction
  11. become direction setting
  12. provide a positive, proactive, structured process for improvement.

Deze database is onderdeel van een ‘dashboard’ met meer (& opnieuw gratis, zoals dit blog 😉 ) info. M.b.v. dit dashboard i.c.m. een (kleine) test verzamel je een 1e rapport. Je vindt dit dashboard op de site van IiP Int. De toelichting daarbij is:

Explore the data, find the trends and learn from the practices driving the best. The People Management Dashboard shines a light on the strengths and weaknesses of mainly UK workplaces, comparing industries, highlighting strengths, and sharing common weaknesses. It’s all about enabling more employers to realise the potential of their people for sustainable results.

Bron: https://www.investorsinpeople.com/dashboard

Overigens, begin volgend jaar komt er ook een Nederlandse versie van de test beschikbaar. Maar het is natuurlijk niet nodig daarop te wachten: “2016 = Investor in People” kan een prima organisatiedoelstelling zijn. 🙂

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s