Hadden Bankiers ABNAMRO opgeleid kunnen worden tot IT-specialisten?

Op de dag dat ABNAMRO bekendmaakt 1.000 voltijdbanen uit het Particuliere segment te schrappen omdat de klant steeds meer financiële zaken multimediaal regelt, komt The New York Times met het bericht dat Goldman Sachs i.c. WallStreet naarstig op zoek is naar IT talent: Goldman Sachs Recasts Its Reputation to Woo Tech Talent. Aan de ene kant een overschot: ‘bankiers’, aan de andere kant een tekort: ‘IT-specialisten’. Had dat overschot het gat kunnen vullen? Is dan toch mijn vraag….

De trend “IT-specialist voor bankier” is alweer enige tijd terug in gang gezet, voor zover zijn beide berichten dan ook weinig nieuws. Verbazingwekkend is het dan toch dat het er op lijkt dat de financiële dienstverleners v.w.b. Strategisch H(R)RM weinig tot geen stappen hebben gezet. Uiteraard spelen ‘kunnen & willen’ bij de potentiële kandidaten een belangrijke rol maar voor mij is het nog geen uitgemaakte zaak dat bankiers, met al hun bedrijfstakervaring, niet zijn om te scholen tot IT-ers. Zeker niet als steeds duidelijker wordt dat “the opportunity to use skills and abilities has displaced job security as the top driver of satisfaction” (bron: SHRM survey). Bewust of onbewust (NB; o.i.v. zichtbare disruptieve techonologieën bijv.) begrijpen steeds meer medewerkers dat ‘baanzekerheid’ alleen nog een historische waarde kent. Persoonlijke ontwikkeling, mede mogelijk gemaakt door je werkgever, betekent ook dat je je ‘marktwaarde’ behoudt.

Het continue ontwikkelen van je medewerkers draagt er niet alleen aan bij dat je niet in iedere organisatie-ontwikkelfase ‘oud door nieuw’ dient te vervangen (NB; en dat ook nog eens in een arbeidsmarkt die steeds krapper wordt….). Deze investering draagt er ook aan bij dat je medewerkers zichzelf erkend & gewaardeerd voelen, dat zij betrokken(en) zijn en dat zij tot (betere) prestaties komen. “In simple terms, then, if leaders can help their employees and teams perform to the highest levels, and achieve even beyond their own expectations, engagement becomes a happy by-product of success.” aldus Dr Tomas Chamorro-Premuzic, één van de inleiders bij het 6th Global Drucker Forum 2014 dat momenteel plaatsvindt in Wenen onder het motto “The Great Transformation”: de Grote Verandering, m.n. op het gebied van mens-management…..

Ook vandaag (….) komt INSEAD met de resultaten van een onderzoek dat men uitvoerde onder 16.000 Millennials (1984-1996) uit 43 landen: Millennials Want to Lead. Are They Ready?

Twee van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

  • The biggest fear for 40 percent of respondents globally is getting stuck in a job with no development opportunities.
  • The perception differs across geographies, but empowerment is very important. In North America and Western Europe, millennials apparently find it very important to be empowered by their manager.”

Persoonlijke ontwikkeling en Zelfmanagement, ‘managen zal (ook) nooit meer hetzelfde zijn.’.

‘Nooit meer hetzelfde’, omdat wij volgens Dov Seidman, ook één van de inleiders tijdens het Drucker Forum, op weg zijn naar de Menselijke Economie: “Over the course of the 20th century, the mature economies of the world evolved from being industrial economies to knowledge economies. Now we are at another watershed moment, transitioning to human economies—and the shift has profound implications for management.” In zijn bijdrage refereert Seidman o.m. aan SouthWest Airlines, een organisatie die ‘menselijkheid’ tot succesvol businessmodel heeft gemaakt.

Seidman : “In the human economy, the most valuable workers will be hired hearts. The know-how and analytic skills that made them indispensable in the knowledge economy no longer give them an advantage over increasingly intelligent machines. But they will still bring to their work essential traits that can’t be and won’t be programmed into software, like creativity, passion, character, and collaborative spirit—their humanity, in other words. The ability to leverage these strengths will be the source of one organization’s superiority over another.”

Mogelijk hadden hier medewerkers en organisatie toch meer voor elkaar kunnen betekenen……. NB: wie weet kan het alsnog, ‘zeg nooit, nooit’: Investors in People, Grow Your Own! 😉

*VID: het persoonlijk advies via de webcam, mooi maar voor de Millennial is dat nu al niet meer nodig.

Advertenties

Een Reactie op “Hadden Bankiers ABNAMRO opgeleid kunnen worden tot IT-specialisten?

  1. Pingback: Het wordt nu toch echt tijd Karl Marx de laan uit te sturen! - ManagementPro·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s