Economie kent geen gebrek aan Vaardigheden bij Studenten maar gebrek aan Investering door Werkgevers.

Iets meer dan een jaar geleden meldde ik het hier ook “Enorm Tekort aan Technisch Personeel!” Inmiddels weten we niet beter of er is een “ENORM TEKORT aan kennis en vaardigheden” in zo wat iedere bedrijfstak. Ondernemers en managers spreken daarbij dan al snel over een “Crisis binnen het Onderwijs!” en een Overheid die nalatig is. De vraag wordt dat interessant: is dat tekort aan vaardigheden resp. gebrek aan kwaliteit realiteit of is dat beleving?

WHARTON University’s prof. Peter Cappelli heeft nu een interessant onderzoeksrapport gepubliceerd. In opdracht van the National Bureau of Economic Research deed Cappelli onderzoek naar dat (vermeende) tekort aan kennis en vaardigheden bij de beschikbare talenten op de arbeidsmarkt.  Titel van het rapport dat Cappelli schreef ‘Skill Gaps, Skill Shortages and Skill Mismatches: Evidence for the US. Dat we de bevindingen ook kunnen gebruiken voor de Nederlandse & Europese arbeidsmarkt blijkt uit de intro “The prevailing situation in the US labor market, as in most developed economies, continues to be skill mismatches where the average worker and job candidate has more education than their current job requires.”

Om maar met het goede nieuws te beginnen t.w. de algemene conclusie van Cappelli: “Overall, the available evidence does not support the idea that there are serious skill gaps or skill shortages in the US labor force. Persistent, high levels of unemployment reflect the fact that job seekers still outnumber available job openings.”

Da’s een interessante conclusie maar de vraag is vervolgens waar het dan wél aan schort?

Cappelli: “It may well be that some component of the complaints represents real problems associated with changes in employer behavior, such as greater outside hiring and associated increases in employee turnover and reduced training and internal development.”

Dat laatste, ‘(structurele) afname in opleiding en ontwikkeling van de medewerkers’, sluit aan bij de kern van dit IiP blog. O.i.v. van de crisis heb je als werkgever niet tot nauwelijks, of op z’n minst onvoldoende, geïnvesteerd in je medewerkers. Iets dat zich nu wreekt, zeker als zich bij een aantrekkende economie opnieuw kansen voordoen voor je organisatie. Zo staat er nu een potentiële Chinese klant aan je deur & niemand van je medewerkers of managers spreekt Chinees…….

Nu een kandidaat weghalen/-kopen bij je collega-concurrent is geen optie, want die collega hield er hetzelfde beleid op na (NB; desinvestering). Daarbij, stelt Cappelli, leidt het wegkopen van kandidaten tot ongewenste neveneffecten, van een onbalans in je salarissysteem tot aan ongewenste prijsopdrijving van producten en diensten.

Het Onderwijs hiervan de schuld geven is twijfelachtig ook omdat goed onderwijs het gevolg is van een gezonde economie (NB; een economie die weet wat er aan ontwikkeling nodig is voor verdere groei) & niet omgekeerd. Cappelli: “The view that emerges is one where responsibility for developing the skills that employers want is transferred from the employer onto job seekers and schools.

Such a transfer of responsibility would be profound in its implications. Schools, at least as traditionally envisioned, are not suited to organize work experience, the key attribute that employers want. Nor are they necessarily good at teaching work-based skills.”

De Overheid kan in de ogen van Cappelli ook geen ‘staffing agency for employers’ zijn. De Overheid staat in het algemeen te ver af van de werkvloer. De verantwoordelijkheid voor optimaal inzetbare medewerkers, voor talentmanagement, voor een Strategisch HRM Beleid, ligt z.i. dan ook uitsluitend & alleen bij de werkgevers.

Zijn onderzoek is nog niet af (NB; welk academisch onderzoek is dat wel?), toch adviseert Cappelli “Work-based skills are easiest and cheapest to learn in the workplace through apprentice-like arrangements that one finds not only in skilled trades but also in fields like accounting and medicine.

Unlike in the classroom, problems to practice on do not have to be created in the workplace. They exist already, and solving them creates value for others. Observation and practice is also easiest to do where the productive work is being done, and employment creates incentives and motivation that typical classrooms cannot duplicate.”

Eenvoudig gezegd: Investeer (continue) in je Medewerkers, de kans dat je organisatie vervolgens kennis & vaardigheden tekort komt breng je daarmee tot een minimum terug. Omdat die investering continue is, kun je er op ieder moment aan beginnen; een interessant en relevant rapport dat ‘Skill Gaps, Skill Shortages and Skill Mismatches: Evidence for the US‘.

220814

A worrying 83% of employers said that their organisations are missing out on commercial opportunities because they don’t have a coherent strategy around talent. A further 30% ranked their employers’ outcomes around talent management as poor, while 53% said they could be improved.” Commerciële kansen missen omdat er en beleid ontbreekt gericht op Talentmanagement, kan uiteidelijk de nagel aan de doodskist van je organisatie zijn….

Bron: HR Magazine’s “Putting talent at the top of the agenda“.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s