“De Jeugd kan meer dan Thee zetten.” Het belang voor werkgevers van de oplossing van de Jeugdwerkloosheid. #meerdantheezetten

Ultimo september bedroeg de jeugdwerkloosheid (d.i. jongeren in de leeftijd van 15 – 24 jr.) in ons land 140.000 op een totaal van 685.000 werklozen (cijfers CBS). Deze 140.000 jongeren zijn voor het overgrote deel vanuit de schoolbanken de werkloosheid ingestapt. Daarmee wordt hen iedere kans op het opdoen van werkervaring ontnomen. Dat gebrek aan ervaring is funest, niet alleen voor henzelf ook voor hun (potentiële) werkgevers…..

In het rapport Welvaart en Leefomgeving – Horizonscan schetst het Centraal Plan Bureau het beeld van een land (NL), zelfs van een continent (EU), waarin de bevolkingsgroei tot stilstand komt: “De wereldbevolking groeit langzamer en wordt gemiddeld ouder; de vruchtbaarheid neemt overal af. In de westerse landen komt de bevolkingsgroei tot een eind.” Dat betekent voor werkgevers dat het aantal beschikbare talenten ook minder wordt. Nu kun je uiteraard besluiten om in je bedrijfsprocessen meer robotica toe te laten (Nb; volgens ‘OXFORD’ kan binnen afzienbare tijd de 1/2 van het aantal beschikbare banen worden gerobotiseerd), maar dat lost niet alles op. Van belang is het dan ook dat er talenten beschikbaar zijn, liefst ook nog eens talenten die jong zijn (Nb; als vervangers voor de vergrijzing op de werkvloer; de gemiddelde leeftijd van de NL werknemer bedraagt dit jaar 41,4 jr.) én die beschikken over werkervaring!

Dat laatste, ervaring, is zelfs cruciaal voor ondernemingen en economie: hoe langer dat het duurt voordat je (enige) ervaring op kan doen, hoe lastiger dat dit wordt voor je leer- & ontwikkelvermogen. Ook de Britten hebben dit onderkend (Nb; het land kent bijna 1 miljoen werkloze jongeren) & zo heeft de Britse Overheid, ‘in de vorm van’ de UK Commission for Employment and Skills, speciale aandacht voor Youth Employment. Men noemt dit terecht een Uitdaging!

In maart van dit jaar verscheen het rapport Scaling the youth employment challenge: “By taking some concerted steps towards greater and more ambitious employer ownership we could achieve a great deal. From the current baseline our aim should be to double the engagement of youth policy activity among UK employers, in particular with work experience and apprenticeships, where we have discovered untapped and future demand.

If we can move the needle from one employer in four offering work experience to one in two, and boost apprenticeship participation from 15% of employers to 30% this would make a significant contribution to scaling the youth employment challenge.” Werkgevers committeren aan de inzet van jongeren op de werkplek o.m. door het creëren van stageplaatsen. In/op de social media wordt deze actie ondersteund met de hashtag #notjustmakingtea ‘De jeugd kan meer dan thee zetten.’ Inderdaad….

‘Mooi,’ zou je nu als (potentieel) werkgever kunnen zeggen ‘maar wat levert mijn organisatie dat op?’. Daarvoor heeft UKCES voorgaande korte vid gemaakt: “Vijf Zaken die Werkervaring voor Jongeren kan betekenen voor je Onderneming“. Een vertaling:

  • Ontwikkel zelf het talent voor je organisatie: Investeer in het ontwikkelen van het Talent dat de continuïteit van je onderneming kan waarborgen.
  • Doe het Juiste, het Goede: Jongeren een Kans geven in je organisatie, draagt bij aan een positief Imago.
  • (meer) Diversiteit op de Werkvloer: Jongeren op de werkvloer introduceren verbreedt voor je organisatie de beschikbare vaardigheden en talenten.
  • Nieuwe/andere Inzichten: Jongeren hebben, persoonlijk, meer inzicht, ervaring in dat wat de toekomst (NB; wat te denken van afzet van producten en diensten aan hun leeftijdsgenoten; nu & in de toekomst) voor de onderneming zal brengen.
  • Ontwikkeling van Leidinggevenden: Het (midden)kader krijgt de mogelijkheid ervaring op te doen in het aansturen van jongere medewerkers; noem het generatiemanagement.
Bron: UKCES.co.uk

Bron: UKCES.co.uk

Jongeren de kans geven werkervaring op te doen, is een noodzaak ook voor het NL bedrijfsleven. Besef daarbij dat jongeren inderdaad veel meer kunnen dan alleen maar thee zetten; gelukkig maar.

Ook daarom introduceer ik de hashtag #meerdantheezetten. (nb; ik vind het iets positiever dan #nietalleentheezetten)

& V.w.b. IIP: talentmanagement, werving & selectie, inwerken, het zijn thema’s die een logisch onderdeel vormen van het Investors in People Model; mooi toch?! 😉

If there is one appeal I could make, it is that young people must take it upon themselves to ensure that they receive the highest education possible so that they can represent us well in future as future leaders.”

~ Nelson Mandela from the documentary Mandela in America, 1990 Da’s zelfs nog meer dan #meerdantheezetten ……

Advertenties

2 Reacties op ““De Jeugd kan meer dan Thee zetten.” Het belang voor werkgevers van de oplossing van de Jeugdwerkloosheid. #meerdantheezetten

  1. Pingback: Staan de komende 8 jaar voor ManagementPro in het teken van Social Business? - ManagementPro·

  2. Pingback: Het wordt tijd om Talent op de Balans te zetten; een Raamwerk. #VYT | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s