The Year Without Pants of: zou je ook Investeren in Medewerkers die geen Broek dragen?

De VS kent verschillende bijzondere werkgevers althans werkgevers die op een bijzondere manier hun HR processen hanteren. Bekende Amerikaanse werkgevers die i.d. doen zijn APPLE, MICROSOFT, GOOGLE a.t.l. (hier in ons land) Minder bekende, maar in mijn blogs eerder aangehaalde, werkgevers met dito bijzondere HR processen zijn o.m. SOUTHWEST Airlines, W.L. GORE & Associates, ZAPPOS, MORNINGSTAR. Nu kunnen we er hier weer 1-tje aan toevoegen: AUTOMATTIC, de organisatie die o.m. dit wordpress platform ‘in de lucht houdt’.

Wil je voor AUTOMATTIC gaan werken, beter nog: wil je voor deze organisatie je talenten inzetten, dan wordt je 1e uitdaging: een Avontuur voor jezelf uit te kiezen! “Everyone works from their own home or office, and we’re spread out all over the world — California, Texas, New York, Canada, Ireland, Japan, Iceland, Bulgaria, Australia, and more.” Flexwerken of ‘Het Nieuwe Werken’ in optima forma zo gezegd….. Dat lezen we op de webpagina Work With Us. Duidelijk is al geruime tijd dat HNW veel meer is dan bureaus weghalen c.q. van huis uit werken. Wil je met een andere vorm van werken ook nog eens productief zijn en continuïteit kunnen waarborgen dan vraagt het om een specifieke organisatiecultuur. Het vraagt om een passende (uitzonderlijke?) managementstijl. Niet iedere manager is er aan gewend of zal er aan gewend raken dat zijn (nb; ‘haar’ kan ook) relatief kleine team (AUTOMATTIC kent ‘slechts’  ca. 200 medewerkers….), over de gehele wereld verspreid is. Dit is echter, zoals Lynda Gratton eerder stelde, The Future of Work!

AUTOMATTIC is suc6vol  & als je organisatie een suc6 is, dan schrijf je als verantwoordelijk manager een boek! Zo doet dat nu ook v/m Microsoft manager Scott Berkun. Berkun was in de periode 2010 – 2012 binnen AUTOMATTIC verantwoordelijk voor Team Social (nb; developers) “and one of the things that he focused on while he was there, and that the book focuses on, is experimentation“.  Die experimentele periode was zo succesvol dat Scott Berkun een boek besteedt  aan zijn ervaringen ‘The Year Without Pants’ ofwel: doe eens gek….. 🙂

TYWP

Opmerkelijk is dat het boek sinds de introductie 2 weken terug direct zoveel los maakt, AUTOMATTIC is met 200 medewerkers tenslotte maar een kleine werkgever. Wat daarentegen zeker helpt dat is dat AUTOMATTIC met WordPress, Gravatar, Akismet e.a. faciliteiten op het web zeker geen kleine speler is én deze faciliteiten voor de buzzz rondom het boek ten volle benut. 😉

In één van de entries over het boek, met de titel A Peek into the Digital Workplace, stelt Braden Kelley:

For those of you who haven’t read the book or who aren’t familiar with how Automattic runs as an organization, here are some of the highlights:

  • All of the staff used to report to Matt Mullenweg, the 29-year-old creator of WordPress and founder of Automattic (nb; in 2002, nog relatief jong dus)
  • When they passed 50 or so employees, about the time Scott Berkun joined, they introduced team leads (nb; dit lijkt op het cellenmodel van Eckart Wintzen)
  • Organizational changes happen organically in the company, primarily when the pain gets great enough to force change (nb; het lijkt hier sterk op een verwijzing naar het Groei- of Ontwikkelmodel van Greiner)
  • Automattic now has about 200 employees
  • Email is not the company communications standard – instead they use IRC and Skype and WordPress
  • Employees can work wherever they want
  • They have a company headquarters in San Francisco, but very few people work there
  • All employees get together in person annually and teams get together maybe twice in person to recharge intangibles (ofwel: kunde én ervaring delen als zinvolle besteding om bij elkaar te komen, niet vanuit het idee van een ‘oeroud’ ritueel)
  • Hiring decisions are made not with traditional in-person interviews, but instead primarily by evaluating test projects (nb; da’s voor veel organisaties al een bijzonder vorm van werven & selecteren)
  • All new employees spend a couple of weeks working in support before occupying their intended role.” (nb; leer eerst de klant maar eens kennen……. alleen dit is al héél interessant)

Kortom, zelfs voordat Berkun op het toneel verscheen, was de organisatie al ‘anders dan andere’. Als je deze 10 leest en kort analyseert dan is de organisatie in vergelijking tot veel anderen al bijzonder. De vraag is dan al snel: wat voegt Berkun daar nog aan toe?

Allereerst, refererend naar de hiervoor aangehaalde ‘Greiner’: AUTOMATTIC bevond zich in 2010 in een ontwikkelfase waarin men de ervaring van Berkun (goed) kon gebruiken. Verder bleek dat hij prima in staat was zich aan te passen aan de cultuur en leiderschapsstijl in de organisatie.

WordPress’s cultural values include the following:

  • Transparency. Discussions about bug fixes, features, and other changes are public.
  • Meritocracy. Employees earn respect based on the contributions they make. Job titles aren’t very important. Automattic avoids hierarchy and bureaucracy, and services like HR and legal are in service of the creators.
  • Longevity. As an open source product, WordPress can survive no matter what Automattic does with it; anyone can take the code and “fork” it to form a new version.”

Stelt Kira M. Newman in haar entry “A Book in 5 Minutes: “The Year without Pants: WordPress.com and the Future of Work”. Berkun heeft de groeifases een nieuwe ‘schwung‘ gegeven. Maar er is meer.

If you read this book, you will also learn that some of the beliefs that people have about the future of work likely won’t come true.  Yes, people had enormous freedom and were massively creative — but at the same time — they couldn’t escape the constraints of being in an organization. They still needed some hierarchy (Scott was a team leader and he had some bosses too), there were agreements about standard ways to do — and not do — things, and everyone wasn’t always delighted with how things unfolded.” al dus Bob Sutton in zijn reactie met de titel “Scott Berkun’s The Year Without Pants: Funny Title, Silly Cover, Seriously Well-Crafted Book“. Ontwikkeling is niet altijd eenvoudig, toch slaagde het initiatief.

Volgens Newman betekent “The Future of Work” for Berkun’s AUTOMATTIC nu:

  • Results. Many of our corporate habits – like working 9-5 or in the same office – are based on tradition. Instead, companies of the future will evaluate habits and best practices by the criteria of producing the best results. (inderdaad: de Continue Ontwikkelcyclus)
  • The primacy of creators. Support roles, from legal to IT to even management, shouldn’t infringe on the work of creators. Managers, in particular, should “set good priorities, remove distractions, and stay out of the way.”
  • Self-sufficient, passionate people. These are people with deep domain knowledge but enough broad know-how to get things done on their own.
  • Remote work. Remote work should at least be considered as a possibility. Companies are worried about losing productivity, so the solution should be to try it out, possibly on an employee-by-employee basis. The arrangement works particularly well for self-discplined people.
  • Email. Email overload isn’t inescapable. Part of the problem is culture: the habits of your coworkers and yourself in terms of sending and replying to emails. There are many tools that can replace email and, in some cases, work even better (when real-time, voice, or in-person communications are needed).
  • Meaning. The most important lesson from Automattic is that work doesn’t have to be serious and meaningless. We can find passion and meaning in our work, as well as humor and joy.”

Plezier in je werk, betrokken zijn bij je organisatie, of je dat nu doet met of zonder je broek aan: continuïteit is gewaarborgd & alleen daarmee al zou het weleens de Beste Toekomst van het Werk kunnen zijn. Het zou dan ook niet verstandig zijn als je daarin niet Investeert. 😉

NB; lees ook: Five reasons the office will become redundant.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s