Investeren in Onderwijs staat gelijk aan: beter betaald werk, hogere productiviteit en meer innovatie. Wanneer gaan wij daarin Investeren?

Op het moment dat in ons land bestuurders in het Onderwijs meer bezig lijken te zijn met zelfverrijking dan met de ontwikkeling van onze (beroeps)bevolking, plaatsen Aziatische landen als China & India de hervorming van het Onderwijs als TopPrioriteit in hun 5-jaren plannen. “They (nb; China & India) realize that they need to transform their populations from day laborers into knowledge workers and create a skilled workforce for the economy of the future. They understand that there is a straightforward equation: education equals higher-paying work, greater productivity, and more innovation.” aldus BCG Perspectives bij de publicatie van The BCG E4 Index, the index of education strength.

De getallen waarover we het hier, in India & China, hebben zijn dan ook giga: “The next generation of Chinese and Indian consumers is in the classroom now. China currently has 235 million students and India has 244 million. Both countries are investing heavily in education, with China allocating 15 percent of government spending to education and India allocating 11 percent. (…..) Over the course of this decade, there will be a rushing stream of college graduates from the two countries’ educational systems―some 83 million graduates in China and 54 million in India between 2011 and 2020, compared with only 30 million in the United States and even fewer in Europe.” ofwel enkele tientallen miljoenen, dat lijkt misschien voldoende voor de economische kansen van de EU maar dat is het niet…..

Terwijl landen in Azië dus het kennisniveau van de (beroeps)bevolking op een hoger niveau willen tillen, noodzakelijk ook voor de economische ontwikkeling, doet zich hier in het Westen de vraag voor of het opleiden niet een andere dimensie dient te krijgen? Bij zoveel jeugdwerkloosheid (nb; ons land alleen al telt 109.000 werkloze jongeren) is de vraag terecht of ons onderwijssysteem nog wel optimaal functioneert als (jeugd)werkloosheid het resultaat is……

Er heerst hier duidelijk een andere dyamiek, crisis of niet. In het Westen mogen wij onszelf dan nog een andere, meer concrete vraag stellen: “Would youth be better off with a college degree in mass communication, “poli sci,” or sociology that gets them a job as a retail clerk or waiting tables, or would they be better off with a real skill that qualifies them for a high-paying manufacturing job?”. De vaardigheden die jongeren hebben c.q. waarvoor zij zijn opgeleid, sluiten momenteel onvoldoende aan op de verwachtingen/eisen van de potentieel werkgevers. M.n. in de Techniek dreigt zich hier een fors tekort aan geschikte medewerkers voor te doen. Bron: Skills Gap Between Workers And Open Jobs Small, But Growing.

Terwijl wij hier in de EU nog stoeien met de vraag over mogelijk passende oplossingen(?), komen universtiteiten in de VS al met nieuwe initiatieven. Onderwijs is al lang niet meer voorbehouden tot de studenten die zich, toevallig of niet, op enig moment in de collegezaal bevinden. Zo heeft Harvard Prof. Michael Sandel van zijn juridische faculteit een internationaal multimedia event gemaakt. Vervolgens biedt hij materiaal en colleges gratis(!) aan op het internet: JUSTICE with Michael Sandel.

Als je beseft dat er zoiets is als de 3D printer dan zou je zelfs van technisch onderwijs een multimedia event kunnen maken. ‘Zou je’, als je dat wil & als je maar een Plan hebt!…… CEDEFOP, het EU adviesorgaan over praktijkonderwijs, publiceerde recent het adviesrapport Rethinking Education Strategy; er blijkt nog niet veel mee te gaan gebeuren…..

De bevolking in de VS hoeft zich op korte termijn geen zorgen te maken, hun universiteiten scoren nog steeds hoog met de kwalificaties waarmee hun studenten afstuderen; voor de EU geldt dat minder & nu de Onderwijsplannen van India & China steeds concreter worden op termijn wellicht veel minder. Wat is het alternatief?

Het IiP-gedachtengoed…..

25 jaar geleden toonden Britse universiteiten al aan dat het cyclisch denken, Plannen – Uitvoeren – Beoordelen & met het ‘wat gaat goed? & wat kan beter?’ weer opnieuw Plannen, gecombineerd met het Commitment van alle betrokkenen, een uitstekende basis is voor economische ontwikkeling, innovatie & vooruitgang.

Het is alleen jammer dat dit idee hier nog maar nauwelijks is doorgedrongen. het is waarschijnlijk ook daarom dat van alle universiteiten in de EU die van de Britten na de VS het hoogst scoren in alle rankings. Wie volgt? Wij?

NB; ‘de inkt van de entry is nauwelijks droog’ of Het Financieele Dagblad komt vanmiddag met het bericht: ‘Werkgevers willen meer technieklessen op basisschool’ “Kinderen kunnen niet vroeg genoeg enthousiast worden gemaakt voor de betavakken.” Inderdaad maar zijn we daarmee niet al een beetje (te) laat?……..

===================

071212

The Economist komt met het bericht: Sleepless in Ahmedabad. De subtitel zegt feitelijk al genoeg: The best and brightest work their socks off to get even better and brighter. De studenten in India kunnen ook kiezen voor een opleiding in de VS. Onderwijs is daar, mogelijk, nog beter en je inzet kan met een beetje minder genoegen nemen (nb; maar nog altijd meer dan in de EU….). Wat zegt dit over hun mentaliteit als zij in het bedrijfsleven stappen?

Nog een tip van mijn ESAA collega Helga Hohn, de site die is opgezet door Prof. Eddie Obeng: WorldAfterMidnight.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s