De prijs voor een werknemer en de prijs voor een robot, komen steeds dichter bij elkaar.

OK niet echt positief nieuws op het moment dat de Nederlandse economie te maken heeft met 500.000 werklozen, maar dankzij de versnelde ontwikkeling van innovaties wordt voor steeds meer werkgevers de investering in een robot een interessant alternatief voor de inzet van meerdere werknemers.

In hun vorig jaar verschenen boek Race against the Machine komen Eric Brynjolfsson en Andrew McAfee al met de waarschuwing dat als je zowel als werkgever & als werknemer niet meer investeert in je medewerkers c.q. in jezelf, het ‘vervangingspunt’ snel wordt bereikt. Vervanging door een robot c.q. door (ook) zich steeds verder ontwikkelende automatisering.

In the New York Times verschijnt dit weekeinde het artikel Skilled Work, Without the Worker: Kenniswerk zonder de werker. Eenvoudig gezegd: de kunstmatige intelligentie van de robot neemt toe, er kunnen tijdens het werk door de robot al eenvoudige ‘conclusies’ worden getrokken en vervolgens ‘hersteloperaties’ worden uitgevoerd, wat de robot ‘opeens’ tot een interessant alternatief maakt. (nb; er zijn nog werknemers die bij een geconstateerd gebrek in het werk, wachten op de actie van hun leidinggevende….) ‘Tel daarbij op’ dat de terugverdientijd voor een robot steeds korter wordt & je businessmodel krijgt een nieuwe dimensie.

In het NYT artikel worden robot-voorbeelden aangehaald van FOXCONN (nb; de producent van m.n. APPLE gadgets) met 1 miljoen werknemers en evenzoveel robots ‘in dienst’ (nb; dat je in China, met de lage lonen, een prijsgelijkheidsniveau bereikt, zegt al genoeg), de jonge autoproducent TESLA (filmpje) maar ook of zelfs de PHILIPS fabriek in ‘ons eigen’ Drachten…..

Binne Visser, ‘an electrical engineer who manages the Philips assembly line in Drachten’, merkt in het artikel op: “With these machines, we can make any consumer device in the world.”…..

Het Strategisch HRM Beleid van je organisatie wordt binnen korte tijd een Strategisch Human Resources en Robotica Management Beleid. Vanuit een continuïteitsstreven is daar niets mis mee. Maar omdat ‘de mens’ nog steeds een relevante rol speelt in je organisatie & een cruciale bijdrage kan(!) leveren aan de continuïteit van diezelfde organisatie (al was het ‘alleen maar’ omdat je klant ook nog steeds mens is……), wordt de noodzaak om te investeren in die medewerker van cruciaal belang: het vormt je onderscheidend vermogen (of kan dat op zijn minst zijn).

Investeren op een zodanig manier dat die medewerker niet aleen meer waard is/wordt dan die robot, maar daarmee ook beter rendeert! Je organisatie én je klant zal er van profiteren. 😉

===========

171212

FOXCONN heeft grotse plannen: ze zijn op weg om de grootste werkgever te (willen) worden & dat zowel voor mannen & vrouwen als voor robotica (….). Daarnaast beseffen zij dat er dan ook wel ‘iets’ mag gebeuren aan de werkomstandigheden van die massale personeelsomvang.

In The Economist verschijnt nu het artikel When workers dream of a life beyond the factory gates. Als voorbeeld wordt FOXCONN’s Longhua campus in Shenzhen aangehaald, een ‘campus’ waar 240.000 m/v werkzaam zijn. De beschrijving van het giga personeelsrestaurant is (bijna) hilarisch. De vraag is inderdaad gerechtvaardigd: kom je bij zo’n omvang ook nog wel eens buiten de poort?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s