De overeenkomst tussen the Culture Cycle en het IiP-Model.

Prof. James Heskett heeft een nieuw boek afgeleverd: ‘The Culture Cycle: How to Shape the Unseen Force that Transforms Performance’. Het is een interessant boek want Heskett beschrijft organisaties die een (zeer) succesvol Beleid voeren, een Beleid waarin de specifieke organisatiecultuur een cruciale rol speelt.

Wat blijkt? Organisaties die het ‘Employee First’ gedachtengoed omarmen, komen beter uit de financieel-economische crisis dan organisaties die het ‘Bonus First’ e.a. soortgelijke principes omarmen…. Bij ‘Employee First’ kunnen we denken aan organisaties als ZAPPOS, SouthWest Airlines, HCL Technologies etc. maar ook aan een NL organisatie als IiP-er MAS Dienstverleners!

“Organization culture is not a soft concept. Its impact on profit can be measured and quantified.” aldus Heskett.

HBR Knowlegde over ‘The Culture Cycle’“Heskett finds that as much as half of the difference in operating profit between organizations can be attributed to effective cultures. Why?

We know, for example, that engaged managers and employees are much more likely to remain in an organization, leading directly to fewer hires from outside the organization,” Heskett writes in the book. “This, in turn, results in lower wage costs for talent; lower recruiting, hiring, and training costs; and higher productivity (fewer lost sales and higher sales per employee). Higher employee continuity leads to better customer relationships that contribute to greater customer loyalty, lower marketing costs, and enhanced sales.”

Dat lijkt allemaal verdacht veel op het gedachtengoed achter het Investors in People Model. Die overeenkomst zie je nog beter als je kijkt naar de Cultuur Cycle die Heskett ontwikkelde.

The Culture Cycle, ook een continue ontwikkelcirkel.

Heskett: “The culture cycle begins with the establishment and communication of shared values and behaviors, and includes:

  • the careful selection of employees who are believers in these values and in establishing “how we do things around here”;
  • the development of realistic expectations in the minds of new employees and meeting them in ways that establish trust, engagement, and “ownership,” which are the foundations for the successful implementation of whatever policies and practices are necessary to execute a given strategy;
  • policies and practices that lead to a learning, innovative organization;
  • measurement of the results in terms of things such as employee retention and referrals, returns to labor, and relationships with customers (producing loyalty and customer “ownership”) as well as innovation and financial performance.

If the organization doesn’t measure up on these dimensions over some extended period, it may be necessary to review shared values and behaviors as part of an effort to change the culture. This sounds like a lot, but the culture cycle provides a foundation for the creation of an organization capable of setting high goals and meeting them.”

Wat ik zeg: de overeenkomst met de PUB-cirkel is opmerkelijk.

Of je nu een Investor in People bent of (nog) niet, het nieuwe boek van James Heskett is sowieso een aanrader.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s