PORSCHE of Consultancy binnen de Lerende Organisatie

Zoals hier door mij eerder opgemerkt: IiP’s Nieuwe Aanpak is een consultancy tool, een advies aanpak, een middel om de organisatie tot Grote(re) Hoogte te brengen, continuïteit te waarborgen, om er een Lerende Organisatie van te maken! Overigens, een Lerende Organisatie is niet á priori een organisatie die haar medewerkers & managers naar veel cursussen/trainingen e.d. stuurt…. de kern is het Leren van Elkaar met vandaag als voorbeeld PORSCHE.

De Duitse automerken doen het bijzonder goed in de opkomende economieën Azië & Zuid Amerika. Aan de basis van dat succes ligt het leren van eerder opgedane ervaringen & dan bij voorkeur op basis van appreciative inquiry: ‘wat ging goed? wat kan beter?’ (nb; er gaat dus niets slecht! daarvoor gaat niemand ‘op de banken staan’.)

In Groot Brittannië is de officiële vertegenwoordiger van PORSCHE een Investor in People. Dat geldt ook voor enkele van de PORSCHE dealers. Het is een middel om zich te onderscheiden in een lokale (arbeids)markt waar meerdere professionele partijen een IiP-er zijn. Voor de thuismarkt overweegt men nog de IiP-erkenning, tot dat moment past me al het KAIZEN principe toe, de KAIZEN-filosofie die ook aan de basis staat van het IiP-Model.

Van oorsprong kennen m.n. de Duitse ondernemingen al honderden jaren het Meester – Gezel principe: als nieuwe/jonge medewerker krijg je een leerproces waarbinnen de meer ervaren/oudere collega een cruciale rol inneemt; het is dan ook een vorm van cultuur. Kennis & ervaring zijn er niet om vast te houden maar om te delen. Delen met essentiële voordelen niet alleen voor de organisatie/werkgever maar ook voor de werknemer: je brengt je zelf zo op een hoger niveau.

Bij PORSCHE heeft dit geleid tot een aparte, succesvolle, consultancy groep. Een consultancy tak waarin je niet zo zeer de jonge, vlot gesneden ‘typische consultant’ mannen & vrouwen ziet rondlopen maar vooral de al wat oudere, ervaren PORSCHE medewerkers, mannen zoals Eddie die ooit ‘aan de lopende band stonden’: “So we brought in Eddie – our master car craftsman with a belly and a beard – who  went to the head of the works council and explained to him that we were there to  help.” Inderdaad, dit opent deuren.

De titel van het artikel dat de Financial Times aan de Lerende Organisatie van PORSCHE besteedt, zegt al genoeg:  Profits of inside knowledge. Je profiteert als organisatie van de kennis die je in huis hebt; wie wil dat niet?

In dat artikel lezen we hoe PORSCHE denkt over KAIZEN

“Exporting a German Kaizen

Porsche’s consultancy arm teaches its own version of the classical Japanese  Kaizen philosophy – the process of continuous improvement, lean production and  eliminating waste wherever possible.

This includes seemingly banal things such as keeping plants clean and tidy.  But it also aims to add transparency with a “traffic light” system which shows  employees, for example which plants have achieved their targets and which have  not.

The consultancy says that it encourages a culture in its clients’ companies  where mistakes are seen as a learning process and employees are encouraged to  report them.

“One has to brutally focus on the added value, on those things that the  customer wants to pay. Everything else is waste,” says Eberhard Weiblen, Porsche  Consulting’s chief executive. “The crazy thing is that at many companies, the  added value part makes up less than 10 per cent of their effort. The [important]  thing is that employees learn how to spot waste”.

Such an approach is not restricted to carmakers or aerospace engineers.  Today, Porsche Consulting’s customers include engineering and car parts  companies, financial service groups, breweries, wastewater treatment plants,  hospitals and even an administrative appeals court.”

PORSCHE exporteert nu zelfs het principe van de Lerende Organisatie buiten de eigen (kennis)omgeving; inderdaad: Kennis Delen begint met Kennis Geven; mooi. 😉

Advertenties

Een Reactie op “PORSCHE of Consultancy binnen de Lerende Organisatie

  1. Pingback: Wat British Telecom wel heeft & KPN niet….. « Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen.·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s