Do’s & Dont’s van een IiP-er

Binnen je organisatie zullen er (wellicht) meer lijstjes rondgaan met daarop de melding “Dit Mag Niet! :-( ” i.p.v. “Dit Mag. :-) “. ’Je mag niet bedriegen!’, ‘je mag geen geld uit de kas halen!’, ‘je mag je klant niet slaan!’ etc. Allemaal duidelijk maar lijstjes met daarop iets als ‘je mag je doelstellingen halen’, ‘je mag het beter doen dan onze concurrent’, ‘je mag een positieve indruk achterlaten bij onze klant’ die zie je niet vaak.

Soms zie je een tussenvorm zoals TNT’s Richtlijnen voor het Gebruik van Sociale Media: een mix van begrijpelijke do’s & dont’s. Maar ja, TNT is dan ook een Investor in People! ;-)

Voor de organisaties die nog twijfelen tussen een lijstje ‘Mag Niet! en een lijstje ‘Mag Wel!’ enkele tips. Te beginnen met: van beperkingen wordt niemand wijzer, ook de klant niet, van mogelijkheden wel! Dit impliceert dat de medewerker zichzelf bewust is van dat wat hij/zij kan doen & wat niet: kennis, kunde & competenties dus. (nb; vandaar hiervoor de link met het IiP-Model). Als (bijna) vanzelfsprekend doe je dan niet iets waarvan je geen kaas hebt gegeten.

Onderzoekers van Harvard deden recent onderzoek & wat bleek: medewerkers die te horen krijgen ‘Overtreed geen regels maar weet wel je doelstellingen te realiseren!’ zijn zo gefocust op het 1e dat ze het 2e vergeten. Het dreigement, waardoor zij hun bonus/promotie/zelfs functie kunnen verliezen, beïnvloedt hen zodanig dat zij aan iets als ‘resultaatgericht werken’ niet meer toekomen…. heel logisch, toch?

Dan krijg je natuurlijk weer managers die stellen: ‘Vertrouwen is goed, controle is beter!’, daarover merken de onderzoekers op “People are guided by their moral compass when facing ethical dilemmas. And they keep track of their moral and immoral actions. There’s a sense that there’s a moral scale inside of you, and you want to keep it balanced.” Kortom, veruit de meeste mensen zullen je vertrouwen in dat wat zij mogen doen, niet beschamen. Maar ja, het begint dan ook allemaal bij een Goed Werving & Selectieproces.

Er bestaat ‘slechts’ nog het risico dat zij het gedrag van de baas kopiëren: “If you’re always told when to enter, you might skip over the one time you’re told to exit,” :-o

Lees ook: ‘The Importance of ‘Don’t’ in Inducing Ethical Employee Behavior’.


Bookmark and Share

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s