Investeren in Mensen of: Leading with LUV!

De Kernwaarden van onze organisatie zijn: ‘VEILIGHEID boven Alles!’, ‘Als je Iets Doet, Doe het dan BETER dan Ieder Ander!’ (a.k.a. ‘The Warrior’s Spirit’), ‘Werk met PLEZIER!’, ‘Heb DIENSTVERLENING in je Hart Staan!’.

Met deze Kernwaarden als basis Leiden Wij de organisatie vanuit de volgende Gedragsregels: ’Wij Leiden je met DIENSTVERLENING is ons Hart’ (a.k.a. Servant Leadership), ‘Wij zijn zelf de VERANDERING die we Graag Zien bij Anderen!’, ‘Klanten komen op TWEEDE Plaats!’, ‘Wij LUISTEREN met Overtuiging, zonder een ‘agenda’!’, ‘Wij Reageren op dat Wij hebben GELEERD!’, ‘Wij willen het Geheel zien. We BETREKKEN daarvoor iedereen die bij een bepaald onderwerp is betrokken om de Zaak van Alle Kanten te kunnen Beoordelen en om een Basis te leggen voor COMMITMENT!’

Deze Kernwaarden én de daaruit voortvloeiende Gedragsregels voor managers & leiders vormen de basis voor het begin 2011 te verschijnen boek “Lead with LUV: A Different Way to Create Real Success.” Het boek beschrijft een (zeer) succesvolle praktijkcasus: een organisatie die haar gehele bestaan, al 37 jaar, (zeer) succesvol is & dat binnen een ‘turbulente’ industrie.

*LUV is het symbool op the New York Stock Exchange voor SouthWest Airlines.

We bespraken hier (nb; dat is in mijn ‘andere’ blog: ManagementPro) eerder Tony Hsieh’s ZAPPOS, Vineet Nayar’s HCL Technologies Terri Kelly’s W.L. Gore & Associates maar ook Rahma El Mouden’s MAS Dienstverleners gevestigd in A’dam & een Investor in People. Allemaal organisaties met een van ‘de standaard’ afwijkend ‘business model’ met een daaraan aangepaste leiderschapsstijl. Zij zijn daarmee binnen hun bedrijfstak niet alleen Witte Raven maar ook nog eens (zeer) succesvol.

Gary Hamel boog zich eerder over het business model van Gore, Ken Blachard buigt zich nu over dat van SWA. Vanuit die ervaring schreef hij samen met Colleen Barrett ‘Leading with LUV’. “Discover:

  • What ‘love’ really means in the organizational context.
  • Why leading with love is not ‘soft’ management!
  • How to use redirection and tough love to handle inappropriate behavior or performance.
  • Why ‘servant leadership’ is love in action, and how to make it work.
  • When leading with love means telling your customer he’s wrong.
  • How to build the compelling vision and culture that sustains leadership with love.”

Het zou mij niet verbazen als er hier voor ‘de gemiddelde Nl. manager ‘ iets teveel LOVE naar voren komt….. :-o

Toch werkt de LUV benadering ‘wonderwel’, de cijfers zeggen alles c.q. bewijzen het. Blanchard: “Southwest has posted a profit in each of the last 37 years—a time when the entire airline industry in the United States has posted a net loss. They have a truly special culture.”

Over die cultuur zegt Blanchard: “At Southwest, they consider their first, and most important, customer the people who work at Southwest. The second most important customer group is the people who fly in their planes, and the third most important group are the shareholders.”

Op de vraag of het werkelijk zo eevoudig is, hen op de 1e plaats plaatsen, om medewerkers optimale dienstverlening te laten bieden aan je klanten, antwoordt Blanchard: “It starts with making employees your most important customer, but you must also have a compelling vision.

At Southwest, they’re on a mission to democratize air travel. When they first started, the only people who could fly were relatively wealthy businesspeople, and Herb Kelleher‘s (nb; Herb is de oprichter van SWA) vision was to offer everyone the chance to visit a friend or relative during a happy and a sad time. That’s a vision employees can get excited about.

If you ask a Southwest employee what business they’re in, they’ll tell you they are in the customer service business and they happen to fly airplanes.” Hetzelfde zien we ook bij ZAPPOS: ‘We’re in the Service Business.’

Op zich dan ook weinig nieuws, maar wat het boek voor mij interessant maakt dat is de duidelijk link die er wordt gelegd tussen deze Kernwaarden met de Leiderschapsstijl van het SWA Management. Want daarin zit inderdaad de basis & de kracht om e.d. bijzonder business model écht suc6vol te kunnen maken. :-)

Meer over de, toch bijzondere, cultuur van SWA lees je in ‘The Power of LUV: an Inside Peek at the Innovative Culture Committee of South West Airlines.

========================

Deze entry verschijnt vandaag ook in het ManagementPro ‘de Management Trendwatcher’ weblog. Omdat management én leiderschap een cruciale rol spelen (ook) binnen het Investors in People Model neem ik de entry hier ook over.

& Niet te vergeten: m.n. HIER Investeren we in Mensen. 😉

Lees ook: ‘Facebooks New Golden Rule’ “Interact unto others as they would interact unto you.”.


Bookmark and Share

Advertenties

4 Reacties op “Investeren in Mensen of: Leading with LUV!

  1. Pingback: Tweets that mention Investeren in Mensen of: Leading with LUV! « Willem Scheepers over het Investeren in Mensen. -- Topsy.com·

  2. Pingback: Eén van de Goede Voornemens: Solliciteren op een totaal andere manier. | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  3. Pingback: De 6 Principes van Effectief Talentmanagement. | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  4. Pingback: Zes TIPS voor Effectief Talentmanagement, Zes Principes zelfs. - ManagementPro·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s