De 7 van Zwolle (iip-tips)

“Als organisatie moet je wel met een goed verhaal komen. Er is geen medewerker meer te vinden die rücksichtlos aan de slag gaat. Je wilt tenminste weten waaróm je aan de slag moet. Het verhaal kan gaan over vernieuwing, borging van gedrag, verandering of klantgerichtheid. Het verhaal geeft betekenis aan wat we doen.Overigens is het wel een verhaal dat geworteld is in de realiteit; het is er één uit de categorie non-fictie. Geen sprookjes voor Zwolle!

Investors in People kadert het verhaal. De praktijk van Zwolle leert dat het keurmerk een belangrijke bijdrage levert aan de (interne) communicatie. Het geeft handen, voeten, betekenis aan wat we doen. En daarmee vormt het een basis voor effectieve bedrijfsvoering.”

Dit is een citaat (pg. 25) uit het boek ‘Zwolle aan Zee’. Het boek dat de Investor in People Gemeente Zwolle publiceerde tijdens het door hen op 09/02 jl. georganiseerde congres ‘Zin in Werk’.

Zwolle over: “Wat is IiP eigenlijk? (pg. 37)

Uitgangspunt van IiP is dat een organisatie een duidelijke visie heeft voor de komende drie tot vijf jaar. Deze visie legt de organisatie vast in een businessplan, beleidsplan, strategienota of soortgelijk document. Hiermee wordt bepaald waar de organisatie naar streeft in termen van omzet, winst, producten, diensten en serviceverlening. Vervolgens dient te worden bepaald welke consequenties dit heeft voor de medewerkers. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan nieuwe kennis en technologieën die hiervoor nodig zijn of een wijziging van de organisatiestructuur en –cultuur (bijvoorbeeld van productie- naar klantgeoriënteerd). IiP koppelt
dus de strategische beleidsvorming aan de ontwikkeling van de medewerkers.”

& Op pagina 41 lezen we wellicht nog de meest interessante IiP-ervaring:

Praktische tips: de zeven van Zwolle: Bent u in uw organisatie serieus bezig met HRM-beleid, dan is het de moeite waard te onderzoeken of een Investors in People certificaat binnen bereik is. De volgende tips helpen u op weg:

  1. Staar u niet blind op IiP, maar ga voor goed werkgeverschap en zie de bekroning met IiP als een sluitstuk.
  2. Verwerk de IiP-uitgangspunten in uw HRM-programma en –beleid.
  3. Gebruik de tien indicatoren van IiP als interne meetlat voor HR. Zo weet u wat er nog ontwikkeld moet worden, maar ook wat er goed gaat.
  4. Een gesprekscyclus vormt in iedere organisatie de ruggengraat van het HRbeleid. Gebruik het IiP-gedachtegoed hierbij om te kijken welke elementen nog
    beter tot hun recht kunnen komen.
  5. Houd de ontwikkeling van medewerkers voortdurend op de agenda. Laat het gedachtegoed van IiP u hierbij helpen.
  6. Om het beste uit mensen te kunnen halen, moet u weten wat erin zit. Ontdek wat de passie van mensen is; investeer dáár in, ontwikkel die competenties en
    maak er gebruik van om uw resultaten te behalen.
  7. Blijf alert op de op continue verbetering en doorontwikkeling van het HRMbeleid; het zorgt voor verbinding en samenhang in de organisatie. Uw succes als werkgever staat of valt ermee. IiP is een middel om dat te bereiken.”

Britse IiP-ervaringen zijn er al meer dan voldoende. Het is goed dat er ook steeds meer Nederlandse IiP-ervaringen komen. Zo is Zwolle er 1, de IiP-ervaring van het Antonius Mesos is een andere net als de IiP-ervaring van St. Joris te Oirschot & zowel hier als op iipnl.nl lees je er steeds meer, Nl IiP-ervaringen. Mooi, toch? Knipoogje

E-mail willem@willemscheepers.eu IiPinNl twittert IiPinNl Groep op LinkedIn IiPinNl Groep op HRBase IiPinNL NING site

Advertenties

Een Reactie op “De 7 van Zwolle (iip-tips)

  1. Pingback: Het Nieuwe Investors in People: van erkenning naar kwalitatief antwoord op de klantvraag. « Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen.·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s