IiP & The Gallup Q12

The world’s top-performing organizations understand that employee engagement is a force that drives performance outcomes. In the best organizations, engagement is more than a human resources initiative — it is a strategic foundation for the way they do business.” dat meldt GALLUP op haar site over hun Q12 methode; employee engagement a strategic foundation for the way they do business.

Interessant om Q12 nu eens naast het Investors in People Model te leggen.

“The Gallup Q12 is a survey designed to measure employee engagement. The instrument was the result of hundreds of focus groups and interviews. Researchers found that there were 12 key expectations, that when satisfied, form the foundation of strong feelings of engagement. So far 87,000 work units and 1.5 million employees have participated in the Q12 instrument.
Comparisons of engagement scores reveal that those with high Q12 scores exhibit lower turnover, higher sales growth, better productivity, better customer
loyalty and other manifestations of superior performance. The Gallup organization also uses the Q12 as a semi-annual employee engagement Index – a random sampling of employee across the country. The engagement index slots people into one of three categories.

  • Engaged employees work with passion and feel a profound connection to their company. They drive innovation and move the organization forward.
  • Not-Engaged employees are essentially “checked out.” They are sleepwalking through their workday. They are putting in time, but not enough energy or passion into their work.
  • Actively Disengaged employees aren’t just unhappy at work; they’re busy acting out their unhappiness. Every day, these workers undermine what their engaged co-workers accomplish.

The results of the latest engagement index:
Engaged employees – 28 %
Not-engaged employees – 54%
Actively Disengaged – 17%
In other words, 71% of the workforce is either under performing or actively
undermining their work.”
Da’s een fors & ‘minder goed’ resultaat.

Wat zijn nu de deze 12 vragen?

The Q12 Index

  1. Do you know what is expected of you at work?
  2. Do you have the materials and equipment to do your work right?
  3. At work, do you have the opportunity to do what you do best every day?
  4. In the last seven days, have you received recognition or praise for doing good work?
  5. Does your supervisor, or someone at work, seem to care about you as a person?
  6. Is there someone at work who encourages your development?
  7. At work, do your opinions seem to count?
  8. Does the mission/purpose of your company make you feel your job is important?
  9. Are your associates (fellow employees) committed to doing quality work?
  10. Do you have a best friend at work? (nb; deze vraag is leuk; binnen het IiP-Model stellen we dit, in tegenstelling tot de 11 andere vragen, niet zo expliciet)
  11. In the last six months, has someone at work talked to you about your progress?
  12. In the last year, have you had opportunities to learn and grow?”

De antwoorden over Algemene Tevredenheid verwerk je op een 5 puntschaal “5” is extremely satisfied & “1” extremely dissatisfied. Meer informatie over het verwerken van de verzamelde data vind je in het doc Q12® Meta-Analysis.

De overeenkomst van Q12 met de indicatoren van het IiP-Model is opmerkelijk. Nu is het IiP-Model al ruim een decennia ouder (& veel uitgebreider!) dan het Q12 Model toch lijken de vragen universeel & is bronvermelding (nb; van Q12 voor IiP bijv.) niet nodig. Sterker nog: vanuit het principe van ‘kennisdeling’ hoeft dat niet eens voor IiP.

Het is zelfs uitstekend als de essentie van medewerker betrokkenheid c.q. commitment van meerdere zijden ‘wordt ingevlogen’, zeker op deze relatief eenvoudige manier. Dit (cruciale) belang voor de organisatie kan niet genoeg worden benadrukt.

==============

190412

De belangrijkste vraag die je je medewerker dient te stellen is ‘Toont je manager interesse in jouw persoonlijke ontwikkeling?’.

Dat stelt GALLUP’s CEO Jim Clifton. Clifton maakt zich ernstig zorgen over de miserabele sfeer die er heerst op (te) veel werkplekken. Zijn beschuldigende vinger wijst in de richting van falend management. Niet alleen blijkt dergelijk management niet in staat te zijn medewerkers correct te informeren & (dus) mee te krijgen, zij besteden ook totaal geen aandacht aan de ontwikkeling van hun medewerkers. Uiteindelijk is dat funest, niet alleen voor de medewerkers…..

Bron: What Makes Workplaces Miserable.

Advertenties

10 Reacties op “IiP & The Gallup Q12

  1. Pingback: 2010 in review « Willem Scheepers over het Investeren in Mensen.·

  2. Pingback: Talent stelt Eisen, waaronder Betrokkenheid, | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  3. Pingback: Op de dag dat de Kenniseconomie achteruit holt, bestaat dit blog 7 jaar…. | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  4. Pingback: Onderzoek: De Natuurlijk Staat van Wanorde in de Wereld is een feit, zeker voor Organisaties. - ManagementPro·

  5. Pingback: Als het aannemen van een nieuwe medewerker je 200%+ kost, waarom houd je de huidige medewerkers dan niet vast? | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  6. Pingback: Deze week (6) in de Investors in People in Nederland LI group: cases, tips ‘n trics, bewijslast! | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  7. Pingback: Met de perikelen bij VUmc vraag je jezelf af hoe men nu tot de beste resultaten komt? (tips) | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.·

  8. Pingback: Onderzoek: slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken! - ManagementPro·

  9. Pingback: Onderzoek: slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken! | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant.·

  10. Pingback: Wat zegt de literatuur over Aantrekkelijk Werkgeverschap? | Blog van Danique Scheepers·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s