En het Beste NL. ziekenhuis is…..

een Investor in People! Hoe kan het ook anders, zeg ik dan. Knipoogje

Volgens onderzoek door ELSEVIER, naar de kwaliteit van Nederlandse ziekenhuis, onder ‘bijna 5.000 deskundigen’ is het Sint Antonius Ziekenhuis te Nieuwegein de Beste!

Elsevier: “De ziekenhuizen zijn beoordeeld op zeven hoofdpunten: het medisch functioneren, de kwaliteit van specialisten, de aanwezige faciliteiten als intensive care en operatiecomplex, de kwaliteit als opleidingsziekenhuis, de kwaliteit van de verpleging, de service aan de patiënt en  de samenwerking met zorginstellingen en huisartsen.” Allemaal punten die ‘op de 1 of andere manier’ gelinkt zijn aan IiP-principes!

Sint Antonius zelf over dit onderzoek & het rapport: “Uit het Elsevier-onderzoek De Beste Ziekenhuizen blijkt dat ons ziekenhuis op een aantal punten uitblinkt namelijk het medisch functioneren in het algemeen, de kwaliteit van de specialisten, de mogelijkheden voor opleiding van artsen en verpleegkundigen, de kwaliteit van de verpleging en een adequate bedrijfsvoering.” Mooi.

Maar Sint Antonius is daarmee nog niet klaar want ook Het AD waardeerde recent het Antonius: “Het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein is het beste ziekenhuis van Nederland. “Winnaar St. Antonius in Nieuwegein, vorig jaar derde, scoorde 80 procent van de te behalen punten. ,,De eerste plek is een erkenning voor het harde werk van alle medewerkers en heel stimulerend voor de teamgeest,’’ reageert een blije Maarten Rook, bestuursvoorzitter van het ziekenhuis.”

Feitelijk is voor mij dat laatste nog het mooist: de erkenning door de hoogst leidinggevende(n)!

Antonius noemt hun Investors in People project ‘Bedrijf naar je Hart’ (nb; nagenoeg iedere IiP-er geeft zijn of haar IiP-project een bij de organisatie passende projectnaam). Er is ook een apart document ‘Bedrijf naar je Hart’. Daarin lezen we:

Een bedrijf …?

We willen het beste ziekenhuis van Nederland zijn én blijven; een veilig gastvrij topziekenhuis, waar we trots op zijn. Maar dat lukt alleen als we erin slagen
steeds bedrijfsmatiger te werken. En dat doen we zo:

• We zorgen, naast het leveren van uitmuntende medische zorg, voor het welbevinden van de patiënt. Daarvoor blijven we onze gastvrijheid, hoffelijkheid
en ons inlevingsvermogen in de patiënt vergroten.
• We kunnen ons geld besteden aan die zaken die echt nodig zijn doordat we steeds efficiënter gaan werken. Dat doen we vooral door ons werk steeds
beter te organiseren.
• De maatschappij vraagt van ons dat we zoveel mogelijk patiënten met een zo goed mogelijk resultaat behandelen. We worden daarvoor steeds resultaatgerichter.
Door ons op deze manier te ontwikkelen, werken we ook aan ons maatschappelijk ‘ondernemerschap’. En als we dat allemaal goed doen, mogen we onszelf best
een bedrijf noemen.

… naar je hart?

Maar we zijn natuurlijk geen Unilever of Philips. We zijn er niet op uit om winst te maken maar om onze patiënten, onze klanten, zo goed mogelijk zorg te bieden.
Wij willen dat ze zich bij ons thuis voelen, onze hoffelijkheid en compassie zien en voelen. En daarom kunnen we het ook over ons hart hebben. Om een Bedrijf naar
je Hart te worden willen we dat in ons bedrijf de mensen echt centraal staan. Niet alleen onze patiënten, maar ook de medewerkers. Ieder van ons draagt immers bij
aan het resultaat van het ziekenhuis.
Daarvoor is het nodig dat ieder van ons ook zo goed mogelijk meegaat met de ontwikkeling van het ziekenhuis. Alleen als jij je mee ontwikkelt, kun je de best
mogelijke bijdrage leveren. Dat is goed voor jou en goed voor het ziekenhuis. Dan kunnen we in het sociaal plan ook zeggen dat we zeker werk voor je hebben.
Het ziekenhuis wil jou de mogelijkheden geven, en verwacht van jou dat je die mogelijkheden ook gebruikt.
De AntoniusMesosGroep wil een excellente werkgever zijn. We werken hier hard aan. We gebruiken daarvoor een instrument, dat al veel bedrijven met succes
geholpen heeft om een bedrijf naar hun hart te worden. Dat instrument komt uit Engeland en heet IiP: Investors in People.”……..

Nu jij? Nu jouw organisatie?

Vergeet niet: ‘Dream the Impossible Dream!’.

(nou ja, Antonius laat zien dat die Droom helemaal niet zo ‘onmogelijk’ is. Lees ook de entry van 09/09: ‘Bedrijf naar je Hart’.)

==============

Aanvulling 27/01/11: uit St. Antonius investeert in mens en organisatie ‘Mijn advies voor andere ziekenhuizen: ga serieus aan de slag met IiP, maar kies een vorm die past bij de stand van zaken van uw eigen ziekenhuis.’ Marjo van Son, beleidsmedewerker P&O van het St. Antonius. Inderdaad, IiP is altijd maatwerk.

NB: Op HRBase is er ook een Investors in People Groep!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s