Werving & Selectie in Tijden van Krapte

De Uni van Amsterdam en P-bureau YACHT komen, n.a.v. een onderzoek, met het rapport ‘Personeelsselectie in Nederland Aanbevelingen voor selectie van personeel in tijden van krapte’. Andere mediaberichten laten merken dat we nu minder krappe tijden tegemoet kunnen gaan, toch ga ik mee in het rapport van UVA & YACHT: hoe groot de komende DIP ook zal zijn, onze P-markt blijft de komende jaren KRAP! Handig dus, tips.

De ‘6 bruikbare Tips’ die uit dit rapport naar voren komen zijn:

  1. Verbeter de kwaliteit van personeelsselectie
  2. Vergroot de kennis over voorspellende waarde (nb; van selectiemethoden)
  3. Registreer kosten en baten
  4. Kijk meer naar mentale capaciteiten en inzetbaarheid
  5. Maak selectie onderdeel van de organisatiestrategie
  6. Pas selectiemethoden aan om een cultuuromslag te verkrijgen

Nix mis mee, met deze Tips. Om nu te kijken wat ‘Investors in People hiervan vindt’, leg ik er IiP’s ‘Werving & Selectie Model’ naast. Daarin zien we niet zo zeer tips opgenomen alswel indicatoren: ‘Dit W&S Model kent 10 indicatoren waarmee wordt onderzocht of uw organisatie voldoet aan de principes. Zo is een aandachtspunt: of de werving & selectie binnen uw organisatie in overeenstemming is met de strategische doelstellingen van uw organisatie.’

1. De organisatie hanteert een strategische aanpak ten aanzien van het werven en selecteren van haar mensen.

2. De organisatie commiteert zich aan een eerlijke werving en selectie.

3. De organisatie weet welke mensen zij nodig heeft om haar doelen te bereiken en weet ook wie zij moet werven.

4. Er is een duidelijke reden voor elk wervingsbesluit, gekoppeld aan het bereiken van de doelen van de organisatie.

5. De organisatie hanteert een eenduidige aanpak van werving en selectie die door iedereen wordt begrepen.

6. Mensen worden op doeltreffende wijze geworven en geselecteerd.

7. Mensen worden op efficiënte wijze geworven en geselecteerd.

8. Mensen die verantwoordelijk zijn voor werving en selectie zijn doeltreffend in het werven en selecteren.

9. De werving en selectie van mensen draagt bij aan de prestaties van de organisatie.

10. De organisatie wordt steeds beter in het werven en selecteren van mensen.

Komt aardig met elkaar overeen, toch? Zo zijn we ook goed bezig met IiP!

Advertenties

Een Reactie op “Werving & Selectie in Tijden van Krapte

  1. Pingback: Werving en Selectie, TESLA Style…… | Willem E.A.J. Scheepers MBA, Author, Tutor, IiP Registered Specialist & Edut®ainer @ VirtualBusinessConsultant.eu·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s